Toneelprijzen voor Heuer en Van der Heijden
Toneelgroep De Appel stopt in 2013 en heeft dus niets aan Publieksprijs: een marketingpakket
Op het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn gisteravond de belangrijkste Nederlandse toneelprijzen uitgereikt. De Louis d'Or voor meest indrukwekkende mannelijke dragende rol ging naar Hein van der Heijden voor zijn spel in 'Vincent en Theo' en 'Oom Wanja'. De Theo d'Or voor beste actrice in een dragende rol was voor Marlies Heuer, die de jury wist te overtuigen als moeder in 'Am Ziel' van Thomas Bernhard.
Heuer liet de andere genomineerden Linda van Dyck ('Who's afraid of Virgina Woolf') en Bianca van der Schoot ('Boiling Frog') achter zich. Ook in deze krant was er veel lof voor Heuers rol, 'één lange tirade tegen de hel van het bestaan'. Hanny Alkema schreef over haar: 'Heuer is een actrice die de kunst beheerst langs de kantlijn, tot op de millimeter nauwkeurig, accenten te leggen. In stembuiging en expressie laat zij bijna onmerkbaar een zweem van kwetsbaarheid en een diep verstopte hang naar liefde door het pantser van hardvochtigheid van de moeder schemeren - spannend en onweerstaanbaar geestig'.
Van der Heijden kreeg de voorkeur van de jury boven acteurs Herman Gilis ('Dood van een handelsreiziger'), Wim Opbrouck ('Tartuffe') en Mark Rietman ('Gekluisterd'). In Tsjechovs 'Oom Wanja' speelde hij arts Astrov, de grote rivaal van Oom Wanja (Pierre Bokma). 'Van der Heijden - verlokt tot pittig tegen- en samenspel - verandert driest van geziene gast in mededinger', schreef Trouw.
In de bijrolcategorieën gingen de prijzen (de Colombina en de Arlecchino) naar Frieda Pittoors, die speelde in 'De Russen!' en in 'Tartuffe', en naar Gijs Naber voor zijn rol in 'Dood van een handelsreiziger'. Naber, die in dat stuk de opstandige zoon Biff vertolkte, werd in deze krant 'opmerkelijk krachtig en sensibel' genoemd.
De Toneel Publieksprijs was voor de marathonvoorstelling 'Herakles' van Toneelgroep De Appel. Meer dan 30.000 toneelliefhebbers brachten via stemformulieren in de theaters, en via internet hun stem uit. De winnaar van de Publieksprijs krijgt een marketingpakket. Dat is een wel heel sneu cadeau voor De Appel, die onlangs vanwege het wegvallen van de subsidie, bekendmaakte in 2013 te zullen stoppen. Aan marketing valt dus nog maar bitter weinig te doen.
undefined