Toneelgroep Amsterdam

In haar artikel 'Pesterijen achter de coulissen' in de krant van 21 november begeeft Hanny Alkema zich op het hellende vlak van roddel en achterklap om haar analyse over de interne situatie bij Toneelgroep Amsterdam te staven.

Alkema baseert zich op anonieme bronnen, citeert 'insiders', 'betrokkenen' en zelfs 'een met spelers aldaar bevriende acteur' om ons gezelschap en zijn directeur Ivo van Hove doelbewust te beschadigen. Alkema beweert dat de protestbrief van acteurs aan de directeur het artistieke en personele beleid zou hekelen. Dat gezichtsbepalende acteurs 'in de aanbieding zijn gedaan als een soort edelfiguratie' of 'hooguit te zien zijn in een bijrol', dat acteurs geen toestemming krijgen voor gastrollen bij andere gezelschappen.

Het moet een beeld oproepen van 'vernederingen en pesterijen' dat niet strookt met de werkelijkheid. Want de brief waar Alkema over spreekt heeft zij niet gelezen, anders had zij geweten dat het artistieke beleid bij de acteurs niet ter discussie staat. Dat zij het optreden van Kitty Courbois en Joop Admiraal in Sonic Boom nogal denigrerend bestempelt als 'edelfiguratie' suggereert een onvrede die niet bestaat: zij vonden het een eer met choreograaf Wim Vandekeybus te werken. Overigens: Pierre Bokma speelde de titelrol in Macbeth en Oedipous en de rol van Versjinin in Drie zusters is geen bijrol, om in Alkema's 19de-eeuwse toneelidioom te blijven, maar een van de mooiste rollen in het oeuvre van Tsjechov.

Dat Bokma gastrollen speelde bij Het Toneel Speelt (Cloaca) en Orkater (Diep in het bos van), dat Marieke Heebink optrad in Lava Lounge van het Ro Theater en Lineke Rijxman een grote rol had in TV7 van Mugmetdegoudentand wordt voor 't gemak vergeten. Alkema maakt het helemaal bont als zij beweert ('zoals een insider verzekerde') dat Toneelgroep Amsterdam sjoemelt met vrijkaarten wat het grote aantal jongeren bij onze voorstellingen moet verklaren. Zij weet kennelijk niet dat ons gezelschap een actieve educatieve dienst heeft die met spannende projecten op middelbare scholen een jong publiek met toneel in aanraking brengt. Ja, er komen veel scholieren naar onze voorstellingen.

Ja, er wordt hard gewerkt om een publiek voor de toekomst te kweken. En daar wordt ook voor betaald, door de scholen. Dat een kwaliteitskrant als Trouw het nalaat feiten te controleren en zo een beeld schetst dat grenst aan laster, is alleen maar te betreuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden