TomTom verwacht dit jaar dan toch groei

TomTom heeft de omzet afgelopen jaar nog iets zien afnemen, maar gaat voor dit jaar weer uit van groei. Dat maakte de Amsterdamse navigatiespecialist gisteren bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.

In de eerste helft van 2014 leek TomTom al op weg door de omzet op zijn minst op peil te houden, maar de tweede jaarhelft verliep minder voorspoedig. De inkomsten uit de verkoop van consumentenproducten, waarvan navigatiekastjes nog altijd de hoofdmoot vormen, zakte weer terug. En de zakelijke markt is ondanks een aanhoudende groei nog niet in staat dat te compenseren.

Het bedrijf maakte verder bekend dat autofabrikant Volkswagen behalve digitale kaarten, ook verkeersinformatiediensten van TomTom gaat afnemen voor zijn Volkswagens en Audi's.

Ook breidt TomTom zijn bereik uit in Midden-Europa en de Balkan, ondermeer in Griekenland, Hongarije en Slowakije. De verkeersinformatiedienst van het navigatiebedrijf is daarmee in 46 landen operationeel. Met deze service kunnen autogebruikers de overlast van files beperken. Vooral in steden als Athene en Budapest is verkeerscongestie een levensgroot probleem met lange filetijden in de spits.

De navigatiebouwer verwacht meer inkomsten in nagenoeg alle segmenten, zei topman Harold Goddijn in een toelichting. Bij de consumententak zal de toenemende verkoop van sporthorloges dit jaar voor het eerst de gestaag dalende vraag naar navigatiekastjes compenseren. Vorig jaar leverden de horloges 50 miljoen euro omzet op, bijna driekwart meer dan in 2013. Dat bedrag zal dit jaar verdubbelen, zei Goddijn.

In het vierde kwartaal boekte TomTom een omzet van 258 miljoen euro, 3 procent minder dan een jaar eerder. Daarmee kwamen de omzet over heel 2014 op 950 miljoen euro, 1 procent minder dan in 2013. Voor 2015 gaat het bedrijf uit van een verkoop van 1 miljard euro. Dat zou de eerste groei op jaarbasis betekenen sinds 2010. TomTom behaalde over het afgelopen jaar wel een hogere nettowinst: 22,7 miljoen euro tegen 20,1 miljoen euro in 2013.

Het bedrijf had met name in het vierde kwartaal van vorig jaar last van wisselkoerseffecten door een dalende euro.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden