TomTom stapt in auto die zelf rijdt

Kaartspecialist lanceert RoadDNA

Als de auto zelfstandig gaat rijden, moet hij wel continu weten welke kant hij op moet. Om beter te kunnen 'zien' waar hij zich bevindt, lanceerde TomTom gisteren RoadDNA. Ligt de toekomst van de navigatiespecialist in automatisch rijden?

Ooit was TomTom het Nederlandse paradepaardje in het internationale bedrijfsleven. Het merk staat in de dikke Van Dale als naam voor de hele productcategorie van wegwijssystemen, en zijn beursgang in 2005 leverde de grondleggers van het bedrijf honderden miljoenen euro's op.

Jarenlang verdeelden TomTom en het Amerikaanse Garmin de navigatiemarkt. TomTom heerste in Europa en Garmin aan de overkant van de oceaan. De komst van de smartphone bracht daarin verandering. De TomTom werd overbodig; de telefoon kan vertellen waar linksaf te slaan. Gratis navigatie-apps als GoogleMaps en Maze brachten TomTom op een dood spoor. In het eerste kwartaal van dit jaar leed het bedrijf een verlies van 6,9 miljoen euro.

TomTom stort zich nu op iets nieuws: de zelfrijdende auto. Omdat gps en andere satellietnavigatiesystemen grenzen kennen in precisie, heeft het bedrijf RoadDNA ontwikkeld. Daarmee kan op de centimeter nauwkeurig worden vastgesteld waar een auto heen gaat.

Ligt er een tak op de weg? RoadDNA ziet het. Camera's aan de buitenkant van de auto maken non-stop beelden. Die worden, ook als de auto met 130 per uur over de snelweg scheurt, vergeleken met een tweedimensionale weergave van diezelfde weg, die TomTom op dit moment met speciale scanwagens maakt en in databases opslaat.

Klinkt simpel, maar door die gigantische hoeveelheid data heeft de technologie een grote verwerkingscapaciteit nodig. En het apparaatje in de auto mag niet al te groot zijn.

TomTom loopt voor op andere spelers. Niet alleen kondigde het bedrijf gisteren RoadDNA aan, ook bracht het zogenoemde HAD-kaarten voor heel Duitsland uit. Daarmee wordt 24.000 kilometer Duitse snelweg in 3D beschikbaar, waarmee de zelfrijdende auto kan zien dat er een bocht aankomt of een brug.

De kaartspecialist verwacht de eerste zelfrijdende auto pas na 2025.

Google is al op weg met de zelfrijdende auto

Automerken, Apple, Uber: TomTom is niet de enige die zich richt op de zelfrijdende auto.

Google is er al vrij ver mee. Het bedrijf heeft auto-industrieveteraan John Krafcik aangenomen als nieuwe topman van de ontwikkelingsdivisie. Krafcik werkte tussen 1990 en 2004 voor Ford en speelde daarna een rol in het succes van Hyundai in de Verenigde Staten.

"Ik stap per eind september over naar Google om de zelfrijdende auto-divisie te leiden", aldus Krafcik.

"Ik kan nauwelijks wachten om te beginnen. Zelfrijdende auto's kunnen duizenden levens redden, mensen meer mobiliteit en vrijheid geven en ons verlossen van de dingen die we zo frustrerend vinden aan rijden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden