Toetjes van Mona en oranje-kluifjes

Elke wedstrijd van het Nederlands elftal levert de supermarkten een fikse extra omzet op. Maar wat krijgen wij daar eigenlijk voor terug?

mail@jeroenthijssen.nl

Eten met Jeroen

Het zal u niet zijn opgevallen, maar het Europees kampioenschap voetbal is begonnen. Die vlaggetjes aan de huizen, die zijn daarvan. Ook het sterk gestegen aantal idioten in tv-reclames, meest in oranje gehuld, is er aan te wijten.

Om er echt een feest van te maken hebben onze supermarkten iets extra's bedacht met oranje eten. Tenslotte levert iedere wedstrijd van onze jongens hun een extra omzet op van tien miljoen euro; als alles goed gaat komen er zes EK-afleveringen.

Een rondje langs vestigingen van grote ketens in de buurt brengt een paar opvallende zaken aan het licht. De kaalslag in ons supermarktenlandschap, bijvoorbeeld. Super de Boer, Plus en Edah zijn al overgenomen door Jumbo en Albert Heijn. De C1000 bestaat nog, maar die wordt Jumbo. Binnenkort zijn er nog twee over, Jumbo en Appie.

Wat verder opvalt, is dat AH zowat niks aan het kampioenschap doet. Er zijn verschillende oranje producten, maar die tellen niet mee; sinaasappelsap is altijd oranje, net als paprikachips en worteltjes.

Dus komen er van de grootste grutter van Nederland slechts M&M's in actieverpakking, een zak Lay's in rood-wit-blauw en een toetje van Mona dat weliswaar beweert 'passie voor Oranje' te hebben, maar toch gewoon wit is. Met een geel sausje.

Zo weinig steun voor onze mannen van Neerlands grootste grutter. Is dat niet een vorm van landverraad?

Dan de Jumbo. Die noemt weliswaar het EK niet bij naam, mogelijk om merkrechtredenen, maar heeft wel een hele serie eigen producten aangemaakt. Daar zitten bakjes in met vier verschillende soorten salade, oranje-paté, 'Oranje kluifjes' van kip, en 'Hollandse snackschotel' met gehaktballetjes en mini-frikandellen. Kijk, dit zijn grutters van stavast. Waarom ze de C1000 willen overnemen is ook duidelijk. Daar staan bierbitterballen in oranje verpakking te pronk, en voetbalcake: een chocoladetaartje met een wit uitgesneden voetbal bovenop. Ook liggen hier salades van Johma met 'hup, Holland, hup' op de zijkant. En chipsfabrikant Cro ky heeft zijn patatjes van een voetbal en Nederlandse vlaggetjes voorzien. De worstmannen van Stegeman laten zich niet onbetuigd: op iedere verpakking zit een sticker met subtiel de boodschap: win een lEKker worstpakket'. Misschien hebben ze bij Stegeman ook niet-lekkere worstpakketten. De verwijzing naar het voetballen is duidelijk. Een salami Toscane en een huisgemaakte chorizo gaan mee.

Wat een weelde. Een kampioenschap waardig.

De bitterballen zijn een prettige verrassing. Met hun lichte, brosse korstje en de vulling die echt naar bier smaakt ruil ik ze voor iedere bal van Van Dobben. Ook de oranje-paté kan ermee door. Zoet, weliswaar, maar niet overdreven en van een fijne rulheid die leversmaak naar voren brengt, maar niet overdreven. De Hollandse snacks zijn niet onaangenaam, van de gehaktballetjes met ketjap blijf je zelfs eten. De oranje kluifjes smaken doorsnee.

Dan houdt het op met aangenaam verrassen. De saladeschotel van Jumbo wijkt alleen af door de verpakking, de inhoud smaakt als gebruikelijk. Dat geldt ook voor Lay's chips. Dan de worsten van Stegeman - die Toscaanse gaat nog wel, maar de chorizo is een schande. Is die huisgemaakt? Misschien ruikt hij daarom naar zweetsokken. Aan de voetbalcake zal een mens zich geen buil vallen, maar de salades van Johma? De huzarenversie is van snackbarkwaliteit en die zalm, met Noorse garnalen, is ronduit vies.

Het toetje van Mona is een Mona-toetje.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden