Toelichting bij de Schoolprestaties

Hoe is het oordeel van Trouw over de middelbare scholen berekend? En wat betekenen de kolommen in de Schoolprestatieslijsten? U leest het hier.

Eindoordeel

Het eindoordeel (de hoeveelheid sterren die een school krijgt) is gebaseerd op de volgende criteria: het gemiddeld eindexamencijfer, het percentage leerlingen dat in één keer het diploma haalt, het aantal eindexamenvakken onder de 6 en het aantal kernvakken onder de 6. Tenslotte speelt mee of een school leerlingen op een hoger niveau aflevert dan ze begonnen zijn. Let op: het gaat hierbij om de cijfers van het schooljaar 2008/2009. De cijfers van het afgelopen schooljaar zijn nog niet beschikbaar. Voor een uitgebreide toelichting, zie www.vanalphendronkers.com.

Het eindoordeel op de site is weergegeven in 7 sterren. Die sterren corresponderen met het rapportcijfer dat de scholen gekregen hebben in de papieren krant:

1 ster = zeer slecht (rapportcijfer: 3)

2 sterren = slecht (rapportcijfer: 4)

3 sterren = onvoldoende (rapportcijfer: 5)

4 sterren = voldoende (rapportcijfer: 6)

5 sterren = goed (rapportcijfer: 7)

6 sterren = zeer goed (rapportcijfer: 8)

7 sterren = uitstekend (rapportcijfer: 9)

Wanneer scoort een school onvoldoende?

Hoe meer vakken onder de 6, des te lager de uiteindelijke score. Hier passen de onderzoekers op scholen dezelfde regel toe die geldt voor leerlingen bij het eindexamen: drie vakken onvoldoende? Gezakt, en dus 3 sterren.

Eén uitzondering: een speciale rol is – evenals vorig jaar – weggelegd voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Scoort een school onvoldoende op deze vakken, dan telt dat extra zwaar. Als op twee van deze vakken onder de 6 is gescoord, krijgt de school 3 sterren als eindoordeel.

En hoe komt een school boven de zes uit?

In principe geldt: hoe hoger het gemiddelde eindexamencijfer van de geslaagde leerlingen, hoe hoger de score.

Er zijn twee factoren die de score van een school verder omhoog kunnen brengen. Ten eerste: de snelheid waarmee een school de leerlingen aan een diploma helpt. Een school waarop veel leerlingen blijven zitten, krijgt minder bonuspunten dan een school die leerlingen zonder vertraging naar het diploma leidt.

Ten tweede: het percentage leerlingen dat de school op een hoger niveau afsluit dan ze binnenkwamen. Als een school leerlingen die op de basisschool een vmbo-advies kregen naar een havo-diploma leidt, wordt het eindoordeel hoger.

Deze twee criteria leveren echter alleen een hogere score op als de basis in orde is, en de school toch al een voldoende zou scoren. Scholen kunnen dus geen onvoldoende compenseren door veel leerlingen zonder zittenblijven of zakken aan een diploma te helpen, of door vmbo’ers toch een havo-diploma te laten halen. Dat is weliswaar een goede prestatie, redeneren de onderzoekers, maar alleen als ze genoeg geleerd hebben om ze met een gerust hart de maatschappij in te sturen.

Wilt u precies weten hoe het oordeel van uw school tot stand is gekomen? Kijk dan op de site van de onderzoekers: www.vanalphendronkers.com.

Wat is het verschil met vorig jaar?

Vorig jaar speelden de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde een grote rol. Ook dit jaar zijn deze vakken de kern van de methode. Die basisvakken moeten in orde zijn, anders scoort een school geen voldoende. Daarnaast is het oordeel echter verfijnd: ook de andere vakken worden meegenomen in het oordeel. Zowel in positieve zin (hoge eindexamenscores zijn bonuspunten) als in negatieve zin (lage eindexamenscores zijn strafpunten).

Daarnaast zal u opvallen dat het eindoordeel terug is. We merkten dat een dergelijk rapportcijfer veel lezers een houvast geeft, en dat de lijsten zonder een dergelijk oordeel lastig te interpreteren zijn.

Wat is het verschil met gegevens van de onderwijsinspectie?

De lijsten zijn gebaseerd op de gegevens van de onderwijsinspectie. De inspectie publiceert de gegevens van elke school op haar site, www.onderwijsinspectie.nl. Toch zijn er enkele verschillen tussen de inspectie en het Trouw-oordeel. Ten eerste: de inspectie zegt alleen of een school voldoende of onvoldoende scoort. Maar ouders die een school voor hun kind zoeken hebben daar niet zoveel aan; die zoeken geen ’voldoende’ school, maar een goede school. Daarom heeft Trouw een fijnere indeling, waarop de verschillen tussen de scholen meer naar voren komen.

Een ander belangrijk verschil: de inspectie baseert haar oordeel over een school op gemiddelde scores van drie jaar. Dit zorgt ervoor dat een school niet meteen als ’zwak’ wordt bestempeld als een klas een jaar niet goed presteert. Wederom is het oordeel van Trouw wat verfijnder; de onderzoekers kijken naar de scores van één schooljaar.

- Wat betekenen de kolommen?

Denominatie:

De denominatie is de identiteit van een school. In de kolommen worden de volgende afkortingen gebruikt:

ab = algemeen bijzonder

ant = antroposofisch

ev = evangelisch

ic = interconfessioneel

isl = islamitisch

jd = joods

op = openbaar

pc = protestants-christelijk

ref = gereformeerd of reformatorisch

rk = rooms-katholiek

sw = samenwerkingsschool

Leerlingaantal

Het leerlingenaantal dat wordt weergeven is het aantal leerlingen dat op de gehele school staat ingeschreven. Daarom staan er soms bij verschillende vestigingen of leerwegen hetzelfde cijfer. Het cijfer per leerweg of vestiging is bij ons niet bekend.

Gemiddelde eindexamencijfer

Dit is het gemiddelde cijfer dat de geslaagde leerlingen scoorden op het centraal schriftelijk eindexamen.

Cijfer van de afzonderlijke vakken

Let op: de cijfers van de afzonderlijke vakken zijn níet gecorrigeerd voor het percentage gezakte leerlingen, zoals het gemiddelde eindexamencijfer. Het gemiddelde van de afzonderlijke vakken kan dus lager zijn dan het 'gemiddelde eindexamencijfer'. Dit laatste cijfer is meegenomen in de totstandkoning van het eindoordeel.

Kijk voor meer gedetailleerde informatie over de methode op www.vanalphendronkers.com. Daar is ook meer informatie over de afzonderlijke scholen te vinden. Bijvoorbeeld op welke vakken een school onvoldoende scoort. Ook kunt u een eigen recensie schrijven van een school.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden