Toekomst rijk geworden Charlie Hebdo blijft ongewis

Columnist Pelloux over de giften voor het blad: Die miljoenen zijn een nachtmerrie, die kunnen ons fataal worden

Na een onderbreking van zes weken lag gisteren de nieuwe Charlie Hebdo in de kiosk. Het Franse satirische blad maakt een nieuwe start met twee nieuwe tekenaars en heel erg veel geld. Misschien wel te veel, en dat is niet het enige probleem.

'Daar gaat-ie weer!' juicht de cover. De tekening van Rénald Luzier ('Luz') toont een grijnzend keffertje met een Charlie in zijn bek die wordt achtervolgd door een woeste meute honden waarin onder anderen Marine Le Pen, Nicolas Sarkozy, paus Franciscus en een jihadist zijn te herkennen. Charlie, zo wil Luz maar zeggen, pakt de draad weer op.

Van een stormloop zoals bij het 'nummer van de overlevenden' dat een week na de aanslag van 7 januari verscheen, was gisterochtend geen sprake. Maar dat de nieuwe Charlie, verspreid in 2,5 miljoen exemplaren, goed zal verkopen lijkt wel zeker.

Cynisch gezegd hebben de jihadististen Charlie gered door acht redacteuren en medewerkers te vermoorden. Als de gebroeders Kouachi alleen een einde hadden willen maken aan de verspreiding van Mohammed-cartoons, hadden ze nog even geduld moeten hebben. Op het moment van de aanslag was het tijdschrift, dat principieel nooit advertenties afdrukte, op sterven na dood. Het telde 8.000 abonnees en de losse verkoop - per week gemiddeld zo'n 28.000 exemplaren - was niet genoeg om de salarissen te betalen. 2014 werd afgesloten met 100.000 euro in de min.

Maar nu heeft Charlie 200.000 abonnees en meer dan 20 miljoen euro in kas. Van de editie na de aanslagen, waarin tekeningen van de vermoorde redactieleden verschenen, werden er 7,3 miljoen verkocht. Gulle gevers brachten 4,2 miljoen bij elkaar, ook Google en het ministerie van cultuur droegen bij.

De vraag is hoe het blad de nieuwe abonnees, die vooral een solidair gebaar wilden maken, kan vasthouden. Charlie heeft een uitgesproken gevoel voor humor - militant anti-religieus en anti-kapitalistisch - dat niet voor niets een klein publiek aansprak.

Ondertussen staan tekenaars, waarvan er toch al niet veel zijn omdat het meeste talent kiest voor de meer lucratieve en minder stressvolle stripwereld, niet te springen om voor Charlie te werken. Er zijn er twee aangetrokken. "Kandidaten willen weten of ze verplicht zijn redactievergaderingen bij te wonen", zei Riss (Laurent Sourisseau), de huidige hoofdredacteur in een interview met Le Monde. "En ze vragen of ze onder hun eigen naam moeten tekenen. Daarna zeggen ze dat we ze over zes maanden terug kunnen bellen. Ik begrijp ze wel."

Behalve de nieuwe abonnees en de permanente dreiging kan de onverwachte rijkdom een probleem blijken. In 2008 leidde de winst die twee jaar daarvoor werd geboekt met een cover met Mohammed (overigens oneindig minder vaak doelwit dan de paus) tot een conlict. Een verbijsterde redactie las in de krant dat de tekenaar van de plaat, Cabu, het geld had gedeeld met enkele getrouwen.

Het nieuwe fortuin gaat voor een deel naar de nabestaanden van de slachtoffers en een fonds voor bedreigde collega's in het buitenland. Maar onenigheid over de verdeling van de rest van het geld en de manier waarop het aandeelhouderschap is geregeld steekt de kop al op. "Die miljoenen zijn een nachtmerrie", waarschuwde Patrick Pelloux, een van de columnisten, onlangs. "Dit kan ons fataal worden."

Dankwoord redactie

De redactie van Charlie Hebdo bedankt in het nieuwste nummer iedereen, volwassenen en kinderen, die samen vele duizenden berichten, teksten, tekeningen, brieven en creaties stuurden. Die stroomden binnen na de aanslag begin januari.

''Om duidelijk te maken hoe geschokt zij waren door de de dood van onze vrienden: dank aan de jongen die ons vijf euro van zijn zakgeld stuurde. Dank aan de leerlingen van een kleuterschool die ons een gift hebben gedaan. Dank aan de mevrouw van tachtig jaar die voorstelde dat zij een kind van een van de slachtoffers zou steunen met 100 euro per maand tot het einde van zijn of haar studie."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden