Toekomst Nedcar mogelijk elektrisch

Indiërs, Chinezen, iedereen is welkom in Zuid-Limburg, waar de autofabriek van Nedcar in Born naarstig op zoek is naar nieuwe investeerders.

„Alles wat onze redding mogelijk maakt, verdient serieuze aandacht”, zegt Jean Wouters, voorzitter van de centrale ondernemingsraad. „Ook het plan om bij Nedcar Nederlandse elektrische auto's te bouwen.”

De speciale Taskforce bracht maandag in beslotenheid verslag uit aan de directie van Nedcar. De Taskforce, een projectgroep van drie ’wijzen’ die goed zijn ingevoerd in de internationale autoindustrie, is onder meer in China en India zijn licht gaan opsteken. „Verschillende opties zijn de revue gepasseerd, maar nu moet Mitsubishi als eigenaar van de fabriek in actie komen”, zegt Wouters.

Sinds vorig jaar DaimlerChrysler stopte met de productie van de Smart ForFour, kampt Nedcar met ernstige overcapaciteit. In Born rollen per jaar nog maar 70.000 Mitsubishi Colts van de band, een type dat in 2009 het einde van zijn levenscyclus bereikt. Er moet snel een vervanger komen. In 2006 zijn al meer dan 1300 werknemers vrijwillig bij Nedcar vertrokken.

Formeel zijn er geen namen van kandidaat-investeerders bekendgemaakt, maar het is een publiek geheim dat de Taskforce onder Cor Baan, oud-bestuursvoorzitter van DAF Trucks, vier serieuze opties heeft geïnventariseerd. „We komen niet met namen naar buiten”, zegt de woordvoerster van Nedcar. „Het zou onverstandig zijn het rapport openbaar te maken. De onderhandelingen die moeten worden gevoerd, verkeren nog in een pril stadium.” De Taskforce draagt zijn taken over aan een speciale werkgroep van Nedcar. „Het kan wel een jaar duren voor de studies zijn afgerond.” Op zijn vroegst in 2009 is de komst van een nieuwe investeerder vereist.

Door de Taskforce Nedcar zouden verkennende besprekingen zijn gevoerd met minstens vier partijen. Het Chinese consortium First Autoworks, het Indiase industriële concern Tata – bekend van zijn bod op staalreus Corus –, het Belgische bedrijf Cardoen en een combinatie van het Nederlandse HeeCon en e-Traction. „Naar de plannen van e-Traction moet serieus worden gekeken”, zegt Jean Wouters van de Ondernemingsraad. Door verbeteringen in de accutechnologie komt een volledig elektrisch voertuig binnen bereik. E-Traction uit Apeldoorn heeft een aantal patenten op elektrische aandrijving in de wielen en heeft de zogenaamde fluisterbus gebouwd die zuiniger, stiller en schoner is. „Het elektrisch voertuig is aan het oprukken”, zegt Jan Heetebrij van Heecon Business Development. Hij wijst erop dat zijn bedrijf , gezamenlijk met e-Traction en Mitsubishi, Nedcar kan ’transformeren’ tot expertisecentrum op het gebied van elektrische wielaandrijving. Volgens hem blijkt uit verkennend onderzoek dat de productielijn van Nedcar met een kleine investering geschikt is voor de productie van Mitsubishi Colts met elektrische aandrijving in de wielen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden