Toch nog een brok in de keel, dankzij Paola

De inhuldiging van de nieuwe Belgische koning Filip, live te zien bij de VRT en de NOS, verliep vlekkeloos. Een beetje mis ging het pas bij de balkonscène, in zes fases opgedeeld, zoals we van de Vlaamse commentatoren mochten vernemen. Martine Tanghe van de VRT schakelde net te laat naar Brussel. Fase één was al ingezet: de nieuwe koning en koningin stonden al op het balkon te wuiven toen we ze helemaal in beeld kregen. Filip gaf Mathilde eerst een handkus en Mathilde leek ook best nog een echte zoen uit te willen wisselen, maar zover wilde de nieuwe koning der Belgen toch niet gaan. 'Ach, geef d'er nou een smakkerd', verzuchtte royaltywatcher Marlène de Wouters in de NOS-studio. Het bleef bij twee onhandige kusjes die de wangen net misten.

Een klein smetje, die misgreep, maar ook meer een Nederlandse dan een Belgische teleurstelling, zo was wel duidelijk na een ochtend van plechtigheden die sober en ingetogen afstaken bij de oranje uitbundigheid die op 30 april over ons heen spoelde. Geen glazen tv-studio voor het paleis, geen jurk van Jan Taminiau. Dat de witte japon van Mathilde ook van modehuis Nathan was, net als het crèmekleurig setje dat Máxima droeg voor de abdicatie, wist De Wouters bij de NOS wel te melden, maar de verder perfect presenterende Martine Tanghe had het er niet over. Het oranje buikgevoel dat Nederland in zijn greep had ontbrak in Belgie, zo constateerde Martine al bij het begin van de VRT-uitzending. Tanghe had twee Vlaamse professoren in de studio die zich ook liever bij de nuchtere feiten hielden. Die zelfs de vraag of de niet als natuurtalent geziene Filip er klaar voor was, niet ter zake vonden. Dat is een kwaadwillige vraag die je niet moet stellen, vond professor Mark van den Wijngaert. Als hij er nu niet klaar voor is, is hij er nooit klaar voor, en de grondwet bepaalt dat hij dit gaat doen.

Wie meer buikgevoel wilde kon van de VRT naar de NOS zappen waar Jeroen Overbeek relleriger vragen stelde. 'Heeft zij nou de broek aan?' (over Mathilde) en 'Waarom erkent hij dat kind niet gewoon?' (over Alberts mogelijk buitenechtelijke dochter Delphine Boël). Zonder al te rellerig resultaat overigens want De Wouters is competent maar ook liefhebster en ze bleef Filips progressie verdedigen. 'Een mooi beeld' verzuchtte ze meermaals.

En het verliep ook allemaal keurig; geen trillende handen of bibberstem bij de inhuldigingsspeech, geen Vlaamse republikeinse Joanna. Alleen Filips Duits haperde, maar dat gebeurt iedereen, aldus de VRT. Jan Jambon van de NV-A liet aan de interviewster van de VRT weten 'dat de meest sublieme vorm van democratie de republiek is' maar meldde meteen dat hij niet uit was op ordeverstoring.

Duidelijk is wel dat de introverte Filip voor het theatrale element van het koningshuis nog wat kan leren van de expressievere Oranjes. Dat er ook nog een brok kon worden weggeslikt lag aan zijn geëmotioneerde ouders: vooral de van spanning naar ontroering en weer terug zwenkende Paola. Ooit was de Italiaanse Paola Ruffo di Calabria een Máxima van haar tijd, om daarna in de schaduw van haar koninklijke man te verdwijnen. Nu zag je op haar gespannen gezicht het leven aan haar voorbijtrekken, en dat was zeker een mooi, ontroerend beeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden