Toch maar geen Volkswagen of Audi

Verkoop daalt in Groot-Brittannië en de VS na dieselschandaal. Nederland kocht in november juist meer VW's.

Gaan autokopers Volkswagens en Audi's mijden nu duidelijk is geworden dat het Volkswagen-concern heeft gesjoemeld met zijn diesels? Harde bewijzen ontbreken nog, maar de eerste voortekenen zijn niet zo gunstig voor de grote Duitse autobouwer.

Zowel in de VS, het land waar het gesjoemel aan het licht kwam, als in Groot-Brittannië verkocht Volkswagen in november een stuk minder auto's dan in november 2014. In de VS, waar Volkswagen geen groot merk is, lagen de verkopen bijna een kwart lager.

In Groot-Brittannië werden bijna 20 procent minder Volkswagens verkocht dan een jaar geleden. Ook andere merken van het VW-concern, Seat, Skoda en Audi verloren er terrein. Opvallend, want Ford, Vauxhall (General Motors) en andere fabrikanten verkochten juist beduidend meer auto's dan een jaar geleden.

In Nederland, een van de weinige andere landen waar nu al verkoopcijfers uit november voor handen zijn, lijkt het beeld compleet anders. Er werden in november maar liefst 60 procent meer Volkswagens verkocht dan vorig jaar: 5684 tegen 3505.

Maar dat wil volgens de Bond van Garagehouders (Bovag) niet zeggen dat de dieselaffaire Volkswagen populairder heeft gemaakt in Nederland. Veel verkochte wagens waren al eerder besteld. Daarbij wijst de Bovag op aankomende veranderingen in de wetgeving. Plug-in hybrides worden in januari flink duurder en mensen schaffen daarom nu nog snel zo'n hybride aan.

Ondertussen worstelt het Volkswagen-concern met de gevolgen en de afhandeling van de hele affaire. Volgens persbureau Reuters heeft het concern met dertien banken overeenstemming bereikt over een extra krediet van 20 miljard euro. Dat geld zou gebruikt worden voor de afhandeling van de affaire.

Bovendien meldde Reuters - zonder een bevestiging van Volkswagen te hebben gekregen - dat het concern heeft toegezegd dat het bedrijfsonderdelen zal verkopen als het die 20 miljard niet kan terugbetalen. Wat er eventueel verkocht zou worden, zei het persbureau er niet bij.

Volkswagen bouwt personenauto's (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda), sportwagens (Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti), motoren (Ducati) en vrachtwagens (MAN, Scania). Onder de vlag van MAN maakt het ook scheepsmotoren, versnellingsbakken en kleine energiecentrales. De automerken Audi en Porsche zijn de grootste winstmakers van het concern.

Volkswagen zette al eerder 6,7 miljard euro opzij. Dat geld is bedoeld voor de vervanging van sjoemelsoftware in diesels. De software zorgde ervoor dat de diesels bij tests op de rollenbank 'schoon' reden, maar op de weg niet. Later kwam aan het licht dat er ook nog honderdduizenden auto's van het concern rondrijden die meer CO2 uitstoten dan was vermeld.

Of de geleende 20 miljard en die apart gezette 6,7 miljard euro voldoende zijn om de affaire af te wikkelen, is nog ongewis. Naast kosten voor reparaties en boetes heeft het concern ook te kampen met schadeclaims, vooral in de VS. Die zouden het concern mogelijk meer kunnen kosten dan 20 miljard.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden