Toch maar de Prius?

Stekkerauto, hybride of een hybride met stekker? Wie nu een auto wil kopen die zuinig en (wellicht) milieuvriendelijk is, kan van alles kiezen. Maar wat? Quirijn Visscher probeert toch maar weer het oermodel: de Prius.

Wegrijden in een Toyota Prius klinkt als vertrekken met de intercitytrein. De auto produceert een zacht 'pwiew..., pwiew..., pwiew' als ik de snelwegoprit opdraai. Als de elektromotor de nieuwste Prius het eerste zetje eenmaal heeft gegeven, begint een duet. Ineens klaren twee motoren de klus. Ver verscholen in het vooronder is een bariton ontwaakt. De benzinemotor maakt een bescheiden hummend geluid. Let maar niet op mij, lijkt die te zeggen.

In elektrische auto's heb ik vaak gereden. Dit is mijn allereerste ritje in een hybride; samenspel van benzinemotor en elektromotor, maar zonder stekker - de accu wordt opgeladen door de motor en bij het remmen. Toyota is alweer toe aan de vierde generatie Prius. Ik ben benieuwd of er nog toekomst is voor klassieke hybrides. Toen de Prius het levenslicht zag in 1997, was dat iets revolutionairs. Gekker moest het niet worden. Maar anno 2016 is alles gekker.

Alles draait nu om stekkerauto's. Een vloedgolf aan berichten over Tesla's, Leafs en slimme laadpalen overspoelt Nederland. Verleidelijk. Maar waarom houd ik thuis mijn Volkswagen Passat met ouderwetse benzinemotor? Omdat ik, particuliere rijder, niet kan graaien in de subsidiepotten voor zakelijke rijders die de prijzige (semi-)elektrische auto's goedkoper rijden. Omdat mijn dorp nul laadpalen telt. Omdat de laadpaalaanleg bij mij thuis erg complex blijkt en minstens 1800 euro kost.

Bovendien ben ik gewend aan het rijbereik van mijn Passat - 1000 kilometer op één tank. Gemiddeld haal ik op één liter 14,9 kilometer. Dat is minder dan de folder beloofde. Als er één benzineauto is die dat met minder brandstof moet kunnen, is het de Prius IV. Die kost 30 mille, de prijs van een Passat. Ook net zo duur als puur elektrische gezinsauto's, maar die komen hoogstens 250 kilometer ver.

Tijd voor een proef dus - is die Prius iets voor mij? Hummend rijdt de Prius me naar het Louwman Museum in Den Haag. Is de Prius-techniek museumwaardig? Je zou denken van wel in dit automuseum met een rijke collectie. Inderdaad, naast een hybride auto uit 1917, de Woods Dual Power, staat een Prius. Het Prius-aandrijvingsprincipe is nog altijd hetzelfde. Maar mijn Prius 4 is moderner afgesteld. Verder zit de nieuwste Prius vol camera's en sensoren.

Prius-rijden is wennen. Bij Rotterdam is het alsof ik aan een onzichtbaar elastiekje bungel. Ik ontdek dat ik aan een truck vastkleef in de verte. De adaptieve cruisecontrole laat mij trager rijden. Veiliger en zuinig. Waarom inhalen? Een tabletscherm meldt intussen live met groene en gele pijltjes hoe de energie door de Prius stroomt. Energieprestaties, daar gaat het om. Ik begin met een gemiddeld verbruik van 1 op 21. Dat kan beter.

De Prius nodigt uit tot competitief relaxed rijden. Fanatiek cruisen. Na het museum volgt een rit naar Almere. Ik heb de wind in de rug in de vlakke polder. De benzinemeter springt op 1 op 27. Beter zal het niet worden. Stilaan verglijdt mijn aandacht. Als ik gewoontegetrouw thuis inparkeer naast de taxushaag, waarschuwt de Prius steeds heftig piepend: NIET CRASHEN! Ander gekerm overstemt dit alles, want: U RIJDT ACHTERUIT!

Als ik krasvrij heb geparkeerd, een wonder, wil ik uitstappen. Maar eerst vraagt de Prius iets met mij te delen. Op het dashboard verschijnt een rit-evaluatie met een schaal van 0 tot 100. Waarin kan ik me verbeteren omwille van het milieu? Nou, meer remmen op de elektromotor om de batterij te voeden. Mijn eindstand: 77/100. Na verloop van tijd geloof ik die preken wel. Het surrealistische verbruik uit de folder, 1 op 33, haal ik nooit.

Tijd voor de realiteit. Ik tank de Prius af. Mijn testtijd zit erop. De benzinetank blijkt nog niet leeg. Meer dan dertig liter benzine wil er na 718,2 afgelegde kilometers niet bij. Ik reed net geen 1 op 24 en dat in een grote benzineauto. Negen kilometer per liter meer dan mijn Passat. Maar zijn dit prestaties om over te pochen in tijden dat alle verbrandingsmotoren vies worden gevonden, mede dankzij eh... Passats?

Na de eerste hybride-hausse (2008-2013) verdwenen de meeste klassieke hybrides weer uit de showroom. Subsidiekraan dicht, hybrides foetsie. De Prius bleef, terwijl hybrides met een stekker de subsidie overnamen en dus populair werden. Maar die subsidie valt nu weer weg, en dus keren de hybrides-zonder-stekker terug. Naast Toyota en Lexus bieden Ford, Hyundai, Kia en Suzuki inmiddels modellen. Geen nieuwe concepten. Maar de hybride is nog steeds niet antiek.

Ondertussen weet ik nog niet of ik mijn Volkswagen Passat wel moet vervangen. Wat is de duurzaamste Passat-opvolger die voldoet aan mijn reisbehoefte? De klassieke hybride - de Prius? Zo ja, nieuw of occasion? Toch de laadpaal laten installeren en wachten op de betaalbare (gebruikte) stekkerhybrides? Van de Passat bestaat zo'n variant en zelfs Toyota komt met de stekker-Prius. Of toch direct maar intekenen op zo'n puur elektrische Opel e-Ampera of Tesla Model III?

Techniekstress dus. Bovendien: wat zijn de kostenplaatjes? Wat verwacht ik van een auto? Wil ik enige rijdynamiek of gedachteloos cruisen aan een onzichtbaar elastiekje?

Zo zal menig particulier die zuiniger en/of groener wil autorijden, zitten te dubben. Rukt de oude hybride weer op? De Prius wil wel. Zacht hummend.

3,7 miljoen Priussen

De eerste Toyota Prius werd in 1997 gepresenteerd in Japan. De hybride aandrijving was in die jaren bijzonder. De samenwerkende benzine- en elektromotoren, waarin onder meer energie wordt hergebruikt, zorgen voor een laag verbruik. Nadat in 2000 de export begon, omarmden veel Hollywoodsterren de Prius. In 2005 werd de (tweede generatie) Prius 'Auto van het Jaar'. Inmiddels bouwde Toyota 3,7 miljoen Priussen en evenzoveel andere hybrides.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden