Toch Gouden Palm voor Lars von Trier

Met een Gouden Palm voor 'Dancer in the dark', de zeer verdeeld ontvangen filmmusical van Lars von Trier, kreeg het 53ste Internationale Filmfestival van Cannes gisteravond toch nog een verrassend besluit. Von Trier ontving de hoofdprijs van het festival uit handen van de Franse actrice Catherine Deneuve die zelf de rol van fabrieksarbeidster Kathy vervulde. Haar tegenspeelster, de IJslandse popzangeres Björk, kreeg voor haar debuutrol als de blinde fabrieksarbeidster Selma de prijs voor de beste actrice.

Evenals vorig jaar, toen de Waalse gebroeders Dardenne voor hun rauwe, documentaire-achtige filmportret 'Rosetta' verrassend werden bekroond met de hoofdprijs van het festival, heeft de jury van Cannes gekozen voor een origineel Europees filmtalent. Von Trier bewees zich eerder met het melodrama 'Breaking the waves' en de Dogma-film 'The idiots', twee films die nu samen met Gouden Palm-winnaar 'Dancer in the dark' een zogenaamde Gouden Hart-trilogie vormen. Controversieel is de keuze van de tienkoppige jury onder leiding van de Franse regisseur Luc Besson zeker.

De Franse pers was na het zien van 'Dancer in the dark' in een jubelstemming. Het Amerikaanse vakblad 'Variety' maakte de film daarentegen met de grond gelijk. Terwijl de jury met de prijs voor Björk ten onrechte inhaakt op de amateursprijzen van vorig jaar, was er gelukkig ook een bekroning voor een echte 'professional': de Chinese acteur Tony Leung ontving voor zijn optreden in Wong Kar-wai's oogstrelende liefdesgeschiedenis 'In the mood for love' de prijs voor de beste acteur. Dat de Hong Kong-regisseur tevens een technische prijs (onder andere voor cameraman Christopher Doyle) ontving, was een kleine troost. Zeer tegen de traditie van Cannes in, besloot de jury ook een prijs voor het beste acteursensemble te geven. Die ging naar het joyeuze gezelschap van 'The wedding' van de Russisch-Franse regisseur Pavel Lounguine.

Opmerkelijk zijn de vele prijzen die dit jaar naar Azië gingen. Zo ging de 'Camera d'Or', de prijs voor de beste debuutfilm in Cannes, helaas niet naar de Nederlandse kandidaat 'Jacky', maar ex aequo naar twee Iraanse films: 'Djomeh' van Hassan Yektapanah en 'Zamani baraye masti asbha' van Bahman Ghobadi. Ook de Juryprijs werd ex aequo uitgereikt, waarmee enige verdeeldheid onder het jurerende gezelschap kenbaar werd gemaakt.

Opnieuw viel Iran in de prijzen en wel met 'Blackboards' van de 20-jarige Samira Makhmalbaf. De jongste kandidate ooit moest de Juryprijs wel delen met de grote favoriet 'Songs from the second floor' van de Zweed Roy Anderersson.

Het ultralange Taiwanese familiedrama Yi-Yi van Edward Yang won de prijs voor de beste regie en het eveneens drie uur durende 'Devils on the doorstep' van Jiang Wen, over de Japanse bezetting van China, werd bekroond met de Grote Juryprijs.

Voor Amerika was tenslotte één enkele bekroning weggelegd. De Amerikaanse 'independent' Neil LaBute won voor festivalfavoriet 'Nurse Betty' de prijs voor het beste scenario. Over de opvolging van festivalprogrammeur Gilles Jacob zal men zich nu gaan beraden. Verhitte discussies staan op stapel. We hebben immers te maken met een van de meest begeerde functies in de filmwereld. De kandidaat moet zo'n 1000 films per jaar zien, om tot een top-selectie van 23 films te komen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden