TMG: onrust aan alle kanten

Journalistiek | Journalisten van de regionale kranten van Telegraaf Media Groep demonstreerden gisteren in Alkmaar tegen dreigende ontslagen. Tegelijk strijden John de Mol en Mediahuis om TMG.

Wiebelend op een keukentrapje voor de redactie van de Alkmaarsche Courant spreekt voormalig hoofdredacteur Geert ten Dam van de Holland Media Combinatie (HMC) zijn publiek toe. Ondanks de kou en de nog te vullen pagina's voor de krant van morgen zijn er zo'n honderd regiojournalisten van de mediaonderneming komen protesteren, en zij beantwoorden zijn uitspraken met luid gejoel. "Eerst hadden we te maken met arrogantie uit Amsterdam, toen afgunst en nu een poging tot afbraak."


Met 'Amsterdam' bedoelt Ten Dam de Telegraaf Media Groep (TMG). Op Oudejaarsdag liet het mediaconcern weten van plan te zijn 45 van de 185 journalistieke fulltimebanen te schrappen bij dochteronderneming HMC, die regionale kranten als het Noordhollands, Leids en Haarlems Dagblad uitgeeft.

Logisch

"TMG heeft het zwaar, en wil de kosten tot en met 2019 in totaal met 90 miljoen euro verminderen", zegt Peter Schat, redactiechef regio bij De Gooi- en Eemlander en voorzitter van de redactieraad van HMC. "Vorig jaar moesten er bij De Telegraaf een heleboel mensen weg, en nu zijn de regionalen aan de beurt. Logisch."


Maar een kwart van de redactie schrappen, dát gaat de actievoerders te ver. "Wie gaat er nog naar raadsvergaderingen om de lokale macht te controleren? Wie vertelt de lezer wat er speelt in de regio? We hebben al ontslagrondes te verstouwen gehad, minder door dalende lezersaantallen en minder advertentie-inkomsten. Maar nu is het anders: het bestaan van de regiojournalistiek is in gevaar."


De journalisten zijn bang dat de kwaliteit en eigenheid van hun kranten achteruit holt, als zij door de ontslagronde onder meer extra kopij van zusterkranten als De Telegraaf moeten overnemen. Een terechte angst, vindt de NVJ. De journalistenvakbond heeft tevergeefs van TMG geëist de ontslagen op te schorten tot duidelijk is wie de mediagroep overneemt.


Want terwijl de actievoerende verslaggevers gisterochtend liters snert inkochten om zich tijdens het protest op te warmen, maakte John de Mols mediabedrijf Talpa bekend een bod te hebben uitgebracht op TMG. Talpa biedt 5,90 euro per aandeel, twaalf procent meer dan het Belgische Mediahuis (eigenaar van onder meer NRC Handelsblad en De Limburger) en textielfamilie Van Puijenbroek tot dusver bereid zijn op tafel te leggen.


Vorige week bleek dat De Mol een belang in TMG heeft opgebouwd van iets meer dan twintig procent. Dat doet de vraag rijzen: wil hij inderdaad heel TMG kopen, of juist een hoger bod van het Vlaamse Mediahuis uitlokken, waarmee hij meer vangt voor zijn eigen belangen?

Koers

"Er is veel onzekerheid, op aller gebied", zegt algemeen secretaris Thomas Bruning van de NVJ. "Van de Vlamingen hebben we begrepen dat ze het bestaan van de regionale titels belangrijk vinden. Ik weet niet hoe Talpa over de journalistieke koers denkt. TMG moet de regionalen serieus nemen, en hen betrekken bij de besluitvoering. Gebeurt dat niet, dan blijven we actievoeren."


TMG laat weten dat de plannen voor de ontslagronde bij de centrale ondernemingsraad en de redactieraad liggen, en dat het bedrijf het reorganisatieproces niet wil stilleggen tot de overnamestrijd achter de rug is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden