Titanic op wielen voor de oliesjeik

De goeie ouwe Mercedes G verandert in zijn nadagen in een onbeschaamde oliesloep voor de allerrijksten.

De Mercedes G-klasse geldt sinds het verscheiden van de Landrover (1948-2016) als een dinosauriër onder de automobielen. Het terrein- model, gebouwd bij Puch in Oostenrijk, is sinds 1979 op het oog amper gewijzigd. Het is een nuttige terreinauto, zo vindt ook bijvoorbeeld de Koninklijke Landmacht. Maar in zijn nadagen verwordt de G-klasse tot een luxe-mobiel voor de superrijken. De overtreffende trap heet nu de Mercedes-Maybach G650 Landaulet, een orgie van overbodigheid.


Het rijdende woestijnschip is bestemd voor oliesjeiks die, met het oog op de aanstaande elektrificatie van het wereldwijde wagenpark, hun zuurverdiende oliedollars nog eenmaal willen investeren in een onbeschaamde oliesloep. Van deze rijdende Titanic worden 99 exemplaren gemaakt. Nog best veel. De twaalfcilinder bi-turbomotor van sportmerk AMG drinkt fossiele brandstof als een tem- pelier. Het gemiddelde laboratoriumverbruik van 1 op 5,8 doet erger vermoeden voor de praktijk.


De Maybach G650 Landaulet mag dan minstens evenveel verbruiken en CO¿ uitstoten (397 gr/km) als drie gezinsauto's tegelijkertijd, hij heeft mooi wel vier keer zoveel pk's, namelijk 630. Die kracht komt van pas als je na een drukke werkdag aan de Perzische Golf een zandduin beklimt. Hopelijk steekt er dan geen zandstorm op. Je bent zo gezandstraald. Een landaulet - een vrij zeldzame carrosserievorm voor doorgaans koninklijk vervoer - heeft immers achterin een open dak.


Baden in luxe hoort bij het Maybach- submerk. Vorstelijk is het glazen separatiescherm dat tussen de bestuurder en de passagiers kan worden opgetrokken. Het Daimler- Benz-concern bokst met deze luxe super-G op tegen de concurrentie van de Bentley Bentayga (van Volkswagen Groep) en de komende offroad-Rolls-Royce (van BMW), de Cullinan. Keuzestress voor oliesjeiks. Wat moet het worden om in het juiste oliemilieu te mogen verkeren?


Voor Nederland is er geen prijskaartje bekend van deze Maybach G650. Alleen al de torenhoge CO¿-uitstoot zou tot een absurd hoge auto-aanschafbelasting leiden. De simpelste G die je in Nederland wel kunt aanschaffen, de G350d, kost al 158.117 euro. Daarvan is 90.317 euro belasting. Reden? Ook het milieulabel luidt: G.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden