Titanenstrijd om ziel van het huis

WASHINGTON - “Welkom bij IMTV, de Interactieve multimedia televisie, een revolutionaire nieuwe bedrijfstak van telefoonmaatschappij Bell Atlantic.”

IMTV maakt uw televisie tot een videorecorder en verbindt u rechtstreeks vanuit uw huiskamer met de elektronische videotheek. U kunt kiezen uit een assortiment van films, sport en educatieve programma's. U kunt deelnemen aan onze programma's over voeding, kinderverzorging, lichaamsoefeningen, waarin u alles te weten kunt komen over hoe u een hartaanval kunt voorkomen, gezond kunt eten en andere onderwerpen die uw leven gezonder en gelukkiger maken. Kinderen kunnen hun tekenfilms en andere kinderprogramma's krijgen. Wij bieden u verder programma's over de fraaie natuur, fotografie, cultuur en het milieu. U kunt binnenkort via ons bij uw bank zaken doen, betalingen verrichten en geld overmaken. U kunt bij ons adverteren en boodschappen doen, schoenen, kleren, gordijnen en elektronica kopen, u kunt vanaf het televisiescherm in de huiskamer gebruikmaken van ons reisbureau.

Bell Atlantic, een regionale telefoonmaatschappij in Washington, zal de volgende maand in Fairfax, een voorstad van Washington in de staat Virginia, met deze interactieve proef van een half jaar beginnen. Er is thuis geen nieuwe apparatuur nodig, behalve dan een nieuwe afstandsbediening voor de televisie. Alle verbindingen lopen via de bestaande gewone telefoonlijn, die niet langer alleen maar gebruikt wordt voor geluid, maar ook voor videobeelden. Het is mogelijk tegelijkertijd, over dezelfde lijn een telefoongesprek te voeren en video te ontvangen. Bel met uw afstandsbediener een toegangsnummer, geef daarna uw persoonlijke nummer gevolgd door een pin. Toets dan het codenummer in van de film die u wilt bestellen en binnen een tot vijf minuten kunt u over de film beschikken. Het gebruik kunt u zelf regelen, net als bij de video-recorder. U kunt de film stopzetten als de telefoon gaat, als u koffie wilt zetten of naar het toilet moet. Na vijf minuten gaat de film vanzelf weer verder. U kunt de film terugdraaien als u iets nog een keer wilt zien, of naar het einde gaan als u eerst van de afloop wilt genieten.

Tegelijkertijd

De videotheek heeft een voorraad van 700 films die duizenden mensen tegelijkertijd kunnen bestellen. De elektronisch aangesloten winkels bedienen u eveneens via het tv-scherm en de afstandsbediener. Uw keuze uit artikelen maakt u van het scherm, en u krijgt net als bij de koop uit een catalogus de koopwaar per post thuisbezorgd. De bankservice is nu nog niet beschikbaar, maar dat is een kwestie van tijd.

Achter de schermen vindt een titanenstrijd plaats rond de ziel van de Amerikaanse huiskamer in de volgende eeuw. Het gaat om de verdeling van deze markt tussen lokale en regionale telefoonmaatschappijen, de kabeltelevisie, de satelliettelevisie en Hollywood. Dat zijn allemaal concurrerende bedrijfstakken die nu nog aan strenge wettelijke voorschriften gebonden zijn en niet op elkaars gebied mogen komen. Met het voortschrijden van de elektronische snelweg staat dat bouwwerk van gescheiden markten op instorten. De lokale en interlokale telefoonmaatschappijen mogen zich binnenkort op elkaars markten gaan begeven. Zij mogen verder allebei het tot dusver verboden paradijs van de kabeltelevisie betreden. En de kabeltelevisie mag inbreken bij zowel de lokale als bij de interlokale telefoon.

Het gevolg van dit al is een reeks van huwelijken of bescheidener pogingen tot samenwerking tussen telefoon, kabel en Hollywood. Bell Atlantic kondigde vorig jaar de fusie van de eeuw aan met de grootste kabelmaatschappij ter wereld, TCI, maar die samenwerking mislukte voordat ze begon.

De experimenten die tot dusver zijn uitgeprobeerd, geven weinig houvast voor de markt. In Orlando, vlakbij de wonderen van Disney World, loopt sinds december een interactief tv-experiment. Time Warner werkt daar samen met de regionale telefoonmaatschappij US West uit Colorado. Vijf proefgezinnen - dat aantal wordt binnenkort tot 4 000 uitgebreid - hebben een set top box in huis die hun toegang geeft tot de elektronische wonderen. In Orlando wordt voor de keuze net als in Fairfax van tv-afstandsbediening gebruik gemaakt. Het keuzepakket is uitgebreider, maar vanwege die box ook veel duurder dan dat van Bell Atlantic. De eerste tekenen wijzen niet op een doorslaand succes.

Lauwe respons

Een proef van bescheiden omvang met films op bestelling in Denver heeft eveneens een lauwe respons gekregen. Ook films en educatieve programma's die de telefoonmaatschappij GTE enkele jaren geleden in Californië heeft uitgeprobeerd, zijn een mislukking geworden. De vraag is wat de consument wil en hoe veel hij wil betalen. Gemak, goede dienstverlening en een aantrekkelijke prijs zijn de voordelen die de consument zal doen besluiten van interactieve tv gebruik te maken, geloven de strategen bij Bell.

Geen van de grote bedrijven op het gebied van de communicatie is op het ogenblik bereid om al zijn kaarten op tafel te leggen en miljarden te investeren in een infrastructuur die deze snelweg bij iedereen thuis brengt. Niet alleen zijn de wensen van de cliëntèle nog onbekend, ook de technologie is nog in ontwikkeling. De distributie van de telefoonmaatschappij vindt plaats via glasvezelkabel, maar het laatste eindje, van de telefoonpaal naar de huiskamer, gaat via de ouderwetse koperdraad. De kabel-tv brengt het signaal via een kabel die meer informatie kan vervoeren dan de koperdraad. Maar het is niet uitgesloten dat de satelliet-televisie die zonder kabels en draden werkt, al deze technologieën voorbij zal streven. De technologische ontwikkeling hangt nauw samen met de prijsontwikkeling. Alleen massaproduktie kan de dure technologieën goedkoper en daarom rendabel maken. Niemand wil al zijn geld in een technologie stoppen en dan later uitvinden dat een andere technologie goedkoper is. Voorlopig zullen de meeste consumenten daarom nog gewoon televisie kijken en de auto pakken naar de bank en de videotheek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden