Tips tegen overvallen naast de kalender

Van een onzer verslaggeefsters ROTTERDAM - Kalm blijven, bevelen opvolgen, niet de held uit willen hangen, de overvaller goed bekijken, pogen tijd te winnen en de politie te alarmeren. En, niet vergeten: een stickertje op de deur. Dat maakt het makkelijker om de lengte van de overvaller te schatten.

Nadat de Rotterdamse wijkagent Ed den Breejen (44) voor de zoveelste keer een lezing had gehouden voor winkeliers over overvalpreventie, vroeg hij zich af of hij nu wel zo doelmatig bezig was. Want het aantal overvallen op winkels en geldinstellingen in Rotterdam groeide, ook in zijn eigen wijken, Hillesluis en Bloemhof. De overvallers hadden het vooral gemunt op de winkeliers van Boulevard-Zuid, een drukke winkelstraat. Den Breejen: "Als ik dan

eens een winkel binnenliep en de volle kassa zag, dacht ik: dat is vragen om problemen. En na sluiting zie je die winkeliers onbekommerd met een plastic tasje met de dagopbrengst naar de bank stappen."

Den Breejen: "Ik vroeg me af hoe je op een simpele manier zoveel mogelijk ondernemers zou kunnen informeren over maatregelen om de kans op een overval te verkleinen. Ineens flitste het door me heen dat je een kartonnen kaart zou moeten maken met daarop tips voor preventieve maatregelen en adviezen hoe te handelen tijdens en na een overval. Als alle winkeliers die kaart in de winkel of op de wc zouden hangen, bereik je in een klap duizenden mensen die overval-risico lopen."

De eerste

Er zijn nu 500 kaarten gedrukt. Vanmiddag reikt Ed den Breejen het eerste exemplaar uit aan de voorzitter van de winkeliersvereniging Boulevard-Zuid. Voor een gulden is de kaart te koop bij de politie. Wijkagent Den Breejen is wat beduusd van de belangstelling voor de preventiekaart, ook bij andere politiekorpsen. "Die 500 kaarten zijn lang niet genoeg. En het was zo'n simpel idee, al moet je er natuurlijk wel even opkomen. Maar ik had nooit gedacht dat het zo zou aanslaan."

Wonderen verwacht hij niet van de kaart. "De professionele overvallers houd je er niet mee tegen. Maar ik ben ervan overtuigd dat je het voor gelegenheidsdieven een stuk minder aantrekkelijk kunt maken om een winkel te overvallen." Door slordigheid, onwetendheid en gebrek aan realiteitsbesef ( "mij overkomt dat niet" ) zijn veel winkeliers nu een te aantrekkelijk en makkelijk 'object' voor overvallers en kruimeldieven, meent Den Breejen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden