Timmerman

Deze zomer zal het nog wel meevallen, maar naar ik uit het proefschrift van Jo Bardoel begreep, moet ik er na het Kerst-uitje toch rekening mee houden dat bij terugkeer de krant niet meer bestaat. De krant dus, niet alleen Trouw. Weg, verdwenen, gesaneerd, overwoekerd door de modernste media die met één druk op de knop een voortreffelijk, up to date en uitputtend overzicht geven van, pak 'm beet, de laatste grote stroomstoring.

Reeds vijftien jaar geleden waren de professoren nauwelijks aan te slepen die het einde van het gedrukte boek voorspelden tegen uiterlijk 1985. Kort daarna zou de krant verdwijnen ten bate van de berichtgeving per televisie, direct gevolgd door ernstige economische problemen in Finland, waar ze niet meer wisten waar ze in vredesnaam nog met hun bossen naartoe moesten. Een calamiteit waar de communicatiemaatschappij alleen een welgemeend 'zie je wel' bij kon verzinnen. En ik, ik zou timmerman zijn worden zo rond 1988.

Tot nu toe is er, zacht gezegd, weinig uitgekomen van die voorspellingen. Aanhoudend worden wij weliswaar overspoeld met berichten over vele miljoenen die per Internet een lawine aan onnozele pagina's driemaal daags over zich heen laten komen in hun zucht ooit de totale mensch te worden, maar daar merk je in het gewone maatschappelijke verkeer gelukkig verdraaid weinig van.

En jij denkt dat die Bardoel gek is?

Nee, ik denk niet dat Bardoel van lotje getikt is. Ik heb alleen het vermoeden dat hij zich iets teveel op stang heeft laten jagen en iets te weinig rekening houdt met het feit dat de meeste mensen zo niet lui dan toch minstens handig zijn. Ooit, ergens in de jaren zestig was de krant af. Er was alleen maar meer van hetzelfde bij te verzinnen. Sindsdien zijn de kranten dikker geworden, want nog steeds gingen meer mensen kranten lezen in afwachting van de geniale vondst die in één klap elke krant zou wegvagen. Die geniale vondst heeft nog niemand gedaan.

Het is weliswaar mogelijk om met behulp van allerlei technieken nieuwe methoden van communicatie te verzinnen, maar het gaat er om bétere methoden te bedenken. De krant is erin geslaagd een stapel papier te worden die niemand een schuldcomplex bezorgt als hij niet helemaal gelezen wordt. De meeste mensen hebben een relatie met hun krant. Die levert een betrouwbaar overzicht van wat zij belangrijk vinden en daar mag elke dag uit gekozen worden. Zo komt het dat de meeste mensen de raarste berichten lezen, waar ze in een andere vorm van aanbieding nooit naar getaald hadden. Waarom zal ik naar moorden gaan zoeken per computer, als ik niet in moorden geïnteresseerd ben, behalve toevallig die ene die zo interessant verpakt is onder een aansprekende kop, rechtsonder op pagina 3?

Ik ben, in tegenstelling tot Bardoel, voor handige, nieuwe technieken. Zo lang er niets beters is gevonden dan de krant ben ik dus niet voor elke onzin op 220 volt. Ik sluit niet uit dat op den duur het beeldscherm het wint van de gedrukte media. Maar voor het moment constateer ik slechts dat het beeldscherm slechts één grote verandering heeft voortgebracht: er is nog nooit zoveel papier nodig geweest. Een enkele inwoner van Finland knoeit een avond op Internet om precies te weten om hoeveel riem het per hoofd van de bevolking gaat.

MORES

Men kan maar beter niet telefoneren onder het tv-kijken. Vorige week had ik het op deze plaats over de mores onder commerciële tv-bazen. Daarbij heb ik Veronica-voorzitter Joop van der Reijden een reeks woorden in de mond gelegd die hij zo niet had uitgesproken en al helemaal niet aan het adres van Huib Boermans. Ze waren gericht aan het adres van een andere, ook voormalige zakenpartner van Van der Reijden. Terecht heeft de Veronica-voorzitter zich over mijn onzorgvuldige formulering opgewonden. Van der Reijden zei het niet zoals het hier afgedrukt stond.

Is er bij de Holland Media Groep dan geen sprake van een ordinaire machtsstrijd? Daar heb ik niets naders over vernomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden