Time-cover over 'boeddhistische terreur' gaat Birma te ver

De omslag van de buitenlandeditie van TIME. Beeld afp
De omslag van de buitenlandeditie van TIME.Beeld afp

De nieuwe editie van Time Magazine valt slecht in Birma. Het Amerikaanse blad mag vanwege een coververhaal over 'het gezicht van het boeddhistische terrorisme' niet langer verkocht worden. Waarom is het verhaal eigenlijk zo omstreden?

Lange tijd vielen boeddhisten op door hun vredelievendheid, schrijft journaliste Hannah Beech in het nummer dat deze week wereldwijd in de schappen ligt. 'Als het om religieus extremisme ging (hindoe-nationalisten, militante moslims, fundamentalistische christenen, ultra-orthodoxe joden) bleef boeddhisme meestal buiten beeld. Maar net als andere gelovigen zijn ook de volgelingen van de Boeddha niet immuun voor politiek en - in sommige gevallen - sektarisch chauvinisme.'

Wie de berichtgeving over de recente onrust in Burma heeft gevolgd zal in Beech's verhaal weinig nieuws lezen. De trieste verhalen over boeddhistische bendes die islamitische en christelijke minderheden opjagen zijn inmiddels genoegzaam bekend. Zeker 125 duizend zogeheten Rohingya-moslims zouden uit hun woonplaats zijn verdreven. Vluchtelingenkampen puilen uit, mensenhandelaars zouden goede zaken doen. Human Rights Watch noemde de onlusten in april een etnische zuivering.

Monnik Wirathu zou de strijd aanjagen
Rohingya's zijn al langer mikpunt van discriminatie. De overheid behandelt hen als illegale immigranten en ontzegt hen rechten waar andersgelovige landgenoten wel aanspraak op kunnen maken. Dat hele volksstammen op de vlucht slaan is echter nieuw. In Burma wemelt het inmiddels van de verhalen over boeddhistische monniken die kwaad spreken over minderheden en burgers aanzetten tot geweld.

De monniken zouden op hun beurt worden aangemoedigd door een van Burma's meest charismatische geestelijken, de monnik Wirathu. Hij predikt volgens velen een gevaarlijke mix van religieuze intolerantie en nationalisme.

null Beeld TIME
Beeld TIME

Zijn invloed komt niet uit de lucht vallen, schrijft Beech. 'In 2007 zorgden boeddhistische monniken voor een democratisch reveil. Foto's van geestelijken die vreedzaam protesteerden tegen junta oogstten wereldwijd sympathie. Maar waar gaat activisme over in politiek militant gedrag?'

'Nu heeft ook het boeddhisme een gewelddadige tak'
Haar retorische vraag is een opmaat naar een strenge conclusie. Iedere godsdienst kan veranderen in een 'destructieve kracht met ideeën die haaks staan op de beginselen', vindt Beech. 'Nu is het boeddhisme aan de beurt.' Ook op de omslag van het blad laat de redactie weinig aan de verbeelding over. 'Het gezicht van het boeddhistische terrorisme', kopt ze onder een portretfoto van Wirathu.

De regering van president Thein Sein kan het niet waarderen. Een speciale commissie van het ministerie van Binnenlandse Zaken oordeelde afgelopen weekend al dat het artikel een bom legt onder 'de pogingen van de regering om de gemoederen te bedaren'.

Ook Wirathu zal zich niet vereerd voelen. Hij ontkent dat hij de motor achter het geweld is en houdt vol dat hij enkel liefde predikt. De redactie van Time laat zich overigens niet van de wijs brengen door de politieke druk. Tegenover de Myanmar Times spreekt het tijdschrift van een 'doordacht en helder verhaal'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden