Tijger voor Nederlandse film

ROTTERDAM - De Nederlandse regisseuse Eugenie Jansen is gisteravond tijdens de prijsuitreiking van het 31ste International Film Festival Rotterdam, bekroond met een van de drie Tiger Awards ter waarde van 10000 euro. De 36-jarige debutante ontving de prijs voor haar ingetogen drama 'Tussenland', waarin een jonge Soedanese vluchteling en een 80-jarige Indië-veteraan op elkaar aangewezen zijn.

Behalve het Nederlandse speelfilmdebuut werden ook de Tsjechische film 'Wild bees' van Bohdan Slama en de Roemeense film 'Everyday God kisses us on the mouth' van Sinisa Dragin bekroond met een Tiger Award.

In 'Wild bees' worden we aan de hand van wat ronddolende inwoners een dorpje in Noord-Moravië binnen getrokken en in 'Everyday God kisses us on the mouth' wordt een oudere Roemeen min of meer veroordeeld het leven van een seriemoordenaar te leiden. De bekroonde films komen binnenkort als zogeheten Tigers in de Nederlandse bioscopen.

Het is opvallend hoezeer de jury en het publiek met hun waarderig voor die bitterzoete Oost-Europese tragiek op een lijn zitten. 'No mans land' van de Bosnische regisseur Danis Tadovic biedt, via het verhaal van een Bosnische en een Servische soldaat die gevangen zitten in een loopgraaf, een absurd perspectief op de onzinnige oorlog in voormalig Joegoslavië.

De Fipresci-prijs van de internationale filmkritiek ging naar een opvallend Duits debuut: 'Mein Bruder der Vampir' van de 27-jarige Sven Taddicken.

De Argentijnse films kregen speciale aandacht in Rotterdam. Zo ging er via de Fipresci-jury een speciale vermelding naar 'La libertad' van Lisandro Alonso (over een eenzame houthakker op de Argentijnse Pampa), en de KNF-jury van Nederlandse filmjournalisten onder voorzitterschap van vertrekkend Volkskrant-criticus Peter van Bueren koos 'Bolivia' van Adrian Caetano als zijn favoriet. Een precieze en genuanceerde observatie van gewone mensen in een klein restaurant, een microcosmos metaforisch voor de Argentijnse maatschappij in de huidige situatie, aldus het juryrapport.

Rotterdam 2002 zal niet de geschiedenis ingaan als het meest enerverende filmfestival. De competitie om de drie Tiger Awards kende dit jaar geen echt grote ontdekkingen, zoals '25 watts' vorig jaar, en 'Suzhou river' het jaar daarvoor. Met de instelling van de zogeheten Rotterdam-Berlinale Express, waarmee een brug wordt geslagen tussen de te financieren filmprojecten op de filmfestivals van Rotterdam en Berlijn, heeft de Cinemart in Rotterdam aan belang gewonnen, maar nadat de Cinemart-gangers afgelopen woensdag weer waren vertrokken, leek de centrale festivallocatie ook een beetje een spookhuis.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden