Tijdloze kleren voor een stijlicoon

mode | In de jaren vijftig en zestig waren couturier Hubert de Givenchy (89) en zijn muze Audrey Hepburn (1929-1993) ongekend populair. Hun namen zeggen jongeren misschien weinig meer, maar de expositie in het Gemeentemuseum in Den Haag ademt dat stijlvolle kleren tijdloos zijn.

Zichtbaar geëmotioneerd denkt de Franse couturier Hubert de Givenchy terug aan zijn intense vriendschap met filmlegende Audrey Hepburn. In 1988 liepen ze samen over de aan hen gewijde tentoonstelling in het Haagse Gemeentemuseum. "We hadden een levenslange platonische love affair" zegt hij.

Nu schenkt dit instituut voor de tweede keer aandacht aan zijn werk en de relatie met de filmster. Waarom wil het museum na 28 jaar het concept herhalen? Modeconservator Madelief Hohé legt uit: "Precies een jaar geleden had ik een afspraak met De Givenchy over een bruikleen. Hij straalde bij de herinneringen aan die eerdere expositie. Ik stelde voor om in 2019 of 2020 weer zo'n overzicht te maken en ik zag hem inzakken. Toen heb ik spontaan voorgesteld om de hele planning om te gooien en het dit jaar te doen. Hij glunderde en zei "Dat vind ik leuk!'"

De breekbare modeontwerper was nauw betrokken bij de keuzes en de inrichting. Elke pop wilde hij zelf stylen. Dagenlang was hij in de weer met oorbellen en handschoenen en gaf aanwijzingen over de precieze plaatsing van de poppen. Met zijn stok wees hij op details en liet een sjaal of parelketting net even anders omdoen. Het besef dat dit weleens de laatste keer kan zijn dat de meester zelf betrokken is bij een opstelling, maakt de tentoonstelling extra bijzonder.

Met broze stem vertelt hij liefdevol over zijn eerste ontmoeting met Audrey Hepburn in 1953. Hij werd gebeld. Miss Hepburn was in Parijs en wilde hem graag ontmoeten. De couturier verwachtte de met Oscars overladen filmactrice Katharine Hepburn en was zeer verrast toen er een jong, energiek meisje voor hem stond, met gazelleogen en kort haar. Geen familie van die andere Hepburn.

De Givenchy: "Audrey zocht voor haar personage in de film 'Sabrina' een Europese garderobe en wilde per se kleding van mijn hand. Ik dacht niet dat ik dat kon, maar ik realiseerde me meteen dat ze speciaal was."

Audrey Hepburn werd zijn inspirator. Ze voldeed volstrekt niet aan het heersende ideaalbeeld van de jaren vijftig. In plaats van blond, rijp en rond was zij donkerharig, jeugdig, en hoekig. De Givenchy: "Alles stond haar fantastisch. Ze dacht mee over wat er voor elke filmscène nodig was. Door ja te zeggen tegen Audrey was het mogelijk om de Hollywoodiconen van silhouet te veranderen." Zij werd het nieuwe film- en mode-icoon.

Bruidsjapon

De Givenchy ontwierp voortaan al haar filmkleding èn haar persoonlijke garderobe. Hepburn trouwde tweemaal en natuurlijk maakte de couturier beide keren haar bruidsjapon. Bij haar tweede huwelijk (1969) droeg ze een wonderbaarlijk jeugdig, ultrakort, roze jurkje met daarbij een merkwaardige hoofdoek. Een ander zou er een vreemd figuur mee slaan, maar haar lijf en uitstraling maakte de kleding juist heel modieus en fris. Dat is ook te zien bij andere opgestelde stukken. Hubert de Givenchy hield van schijnbaar eenvoudige, comfortabele kledingstukken. Op de pop ogen deze met veel zorg gemaakte outfits soms wat saai. Maar dankzij Hepburn gaan ze op de foto's en filmstills ineens leven.

De Givenchy was ook zeer bedreven in het mixen van materialen, uitbundige borduurwerken en veren. Zowel in de little black dresses als in exclusieve avondkleding combineert hij vele tinten zwart en zwarte texturen tot luxe combinaties. Die kleren zijn nu nog steeds uitermate stijlvol én tijdloos. Een japon uit de jaren vijftig of negentig kan zo de rode loper weer op.

De bescheiden en ietwat verlegen filmster voelde zich beschermd in Givenchy's kleding. "Ze wist precies hoe ze er perfect uit kon zien, zelfs onder moeilijke omstandigheden. Voor haar Unicef-reizen maakte ik simpele shirts. Daarin voelde ze dat ik bij haar was. Ze beschouwde het ambassadeurswerk voor Unicef als de belangrijkste rol in haar leven. Ze was een echte workaholic. Misschien waren dat haar Nederlandse genen?", grapt De Givenchy.

Vanwege haar Nederlandse moeder en omdat ze hier tijdens de oorlogsperiode woonde, voelt Hepburn inderdaad 'een beetje van ons'. Bij de opening van de expositie juicht de huidige Unicef-ambassadrice filmster Monique van der Ven: "Audrey had alles! Elegantie, intelligentie; ze belichaamde alles wat ik wilde zijn. Als ze voor Unicef op reis was, leek ze in haar witte en babyblauwe kleren nog meer op een engel. Maar door alle glitter en glamour heen bleef ze oog houden voor waar het in het leven om gaat, zoals oprechtheid en medemenselijkheid."

De expositie is een mix van door Hepburn gedragen Givenchy-kleding en andere couturestukken van zijn hand. Waaronder outfits van Jackie Kennedy, Grace Kelly en Wallis Simpson. Allemaal met een hoog 'vergaap-gehalte'.

Hubert de Givenchy, To Audrey with Love Gemeentemuseum Den Haag, t/m 26 maart, catalogus euro 24,95.

HHHHH

Op de paspop ogen deze met zorg gemaakte outfits soms wat saai. Maar dankzij Audrey Hepburn gaan ze op de foto's en filmstills ineens leven.

Boven: Hubert de Givenchy en Audrey Hepburn in Parijs in 1982. Rechts: De Givenchy in 1960. Hierboven: Hepburn in 'Breakfast at Tiffany's' met ernaast een schets voor haar kleding in die film. foto's getty, robert doisneau

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden