tijdlijn

1995

De Nederlandse Spoorwegen worden een commercieel bedrijf met de overheid als enige aandeelhouder. Het spoorbeheer (onderhoud van de rails en de treinen onder andere) valt dan nog wel direct onder het ministerie. Het heet nog geen ProRail, maar Railinfratrust.

2005

ProRail wordt een zelfstandige bv met een raad van commissarissen en de staat als de enige aandeelhouder. Elk jaar moet het ministerie van verkeer en waterstaat de plannen goedkeuren. Er werken 4000 mensen. ProRail heeft jaarlijks zo'n 2,5 miljard euro te besteden voor aanleg en onderhoud van het spoor.

2010

Problemen bij ProRail zorgen voor grote ontevredenheid. In november ligt het treinverkeer meer dan 24 uur plat door brand in het gebouw van de verkeersleiding. Winterweer zorgt dagenlang voor grote chaos op het spoor. Mensen staan uren te wachten in de kou op de perrons, Utrecht Centraal is lange tijd onbereikbaar. De sneeuwval verraste de spoorbeheerder, die de reizigers bovendien slecht informeert.

2012

Een sein- en wisselstoring legt op 22 maart het treinverkeer tijdens de ochtendspits in de hele Randstad plat. Dit blijkt te komen door een storing in het computersysteem. Het op gang krijgen van treinen duurt extra lang door gebrekkige communicatie tussen NS en ProRail. Een maand later botsen twee treinen op elkaar doordat een machinist van een stoptrein een rood sein negeert. Een persoon overlijdt, tientallen mensen raken zwaargewond. Het ministerie stelt NS en ProRail onder verscherpt toezicht.

2015

ProRail heeft een financieel gat: in de meerjarenbegroting van ProRail van 2018 tot 2028 komt het bedrijf 475 miljoen euro tekort. Ook dreigt de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal 100 miljoen euro duurder uit te pakken dan begroot. De financiële problemen bij ProRail, samen met de problemen rond hogesnelheidstrein Fyra, betekenen het einde van staatssecretaris Mansveld, de voorganger van de huidige staatssecretaris Sharon Dijksma. Mansveld stapt in oktober 2015 op.

2016

Om weer grip te krijgen op de spoorbeheerder besluit staatssecretaris Dijksma om ProRail onder staatsbeheer te plaatsen. ProRail is nu nog een zelfstandig staatsbedrijf. Daardoor heeft de overheid alleen als aandeelhouder invloed. Staatssecretaris Dijksma wil van ProRail een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) maken. De overheid heeft dan meer invloed: ze kan bestuurders benoemen en ontslaan en besluiten terugdraaien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden