Update

Tijdelijke directe treinverbinding tussen Antwerpen en Roosendaal

null Beeld ap
Beeld ap

De Belgische spoorwegen NMBS stellen de maker van de veelgeplaagde Fyra-treinen een ultimatum. De Italiaanse bouwer krijgt 3 maanden de tijd om 'alle problemen' op te lossen, anders verbreekt de NMBS het contract met AnsaldoBreda. Dat werd maandag tijdens een persconferentie bekendgemaakt.

Dit komende weekeinde zal de NMBS al een non-stop verbinding in dienst nemen tussen Antwerpen en Roosendaal. De topman van de Belgische spoorwegen Marc Descheemaecker sprak van een catastrofale situatie. 'Het is onze verdomde plicht te zorgen dat de treinen goed, stipt en veilig rijden', aldus Descheemaecker.

De topman heeft er goede hoop in dat dat de Italiaanse fabrikant de problemen binnen 3 maanden oplost. Maar mocht dit niet het geval zijn, dan kan snel worden besloten het contract te verbreken, aldus Descheemaecker. Hij voegde toe: NMBS stelt AnsaldoBreda al in gebreke voor de huidige schade.

Afgelopen weekeinde dreigde de NMBS al met het annuleren van de bestelling van 3 Fyra-treinen. Contractueel moet de fabrikant eerst de gelegenheid krijgen de problemen op te lossen voordat een eventueel besluit van annulering genomen kan worden.

NS heeft begrip
De NS heeft begrip voor het ultimatum van de Belgische spoorwegen.
'De NS heeft het afnameprogramma van nieuwe Fyra-treinstellen zaterdag ook al stopgezet. Wij hebben daar alleen geen termijn aangekoppeld. Maar de periode van 3 maanden is in principe een juridische maatregel die al in de contracten met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is vastgelegd', verklaart een woordvoerder.

Het Nederlandse spoorbedrijf is daarnaast blij dat de NMBS deze week al een directe trein tussen Roosendaal en Antwerpen in de dienstregeling opneemt De NS wil echter nog bekijken of het mogelijk is om ook vanuit de Randstad een directe trein naar misschien zelfs Brussel te laten rijden.

Alternatieve treindienst
Staatssecretaris Wilma Mansveld wil dat de NS voor het eind van de maand met een plan komt voor een alternatieve treindienst voor de Fyra, maar dit gaat verscheidene partijen in de Tweede Kamer niet snel genoeg.

De hogesnelheidstrein Fyra rijdt mogelijk maanden niet tussen Amsterdam en Brussel, schreef Mansveld maandag aan de Kamer. De Fyra begon op 9 december tussen Amsterdam en Brussel te rijden, maar heeft sindsdien last van vertragingen en uitvallen. Vorige week is de trein uit de dienstregeling genomen.

'Eind januari duurt me te lang', aldus VVD-Kamerlid Betty de Boer. Ze spreekt van een 'redelijk dramatische situatie'. Het betekent niet dat de liberale coalitiepartner de Fyra al afschrijft. Ze vindt dat het technisch onderzoek eerst maar eens moeten worden afgerond. 'Het zou mooi zijn als de Fyra weer gaat rijden.'

De PvdA laat zich bij monde van Tweede Kamerlid Duco Hoogland niet uit over de gestelde termijn voor vervanging. De NS moet de treinen regelen, niet de staatssecretaris. Maar 'elke dag dat een reiziger in de kou staat is er een te veel', aldus Hoogland.

De oppositie is minder tevreden over Mansveld, die van PvdA-huize is. 'Dit is onacceptabel. Het plan van Mansveld voor een oplossing eind deze maand is niet genoeg, ze moet reizigers direct een alternatief bieden. Breng bijvoorbeeld de Beneluxtrein terug', stelt Liesbeth van Tongeren van GroenLinks.

Ook Farshad Bashir van de SP-fractie vindt eind januari te lang duren. Het was volgens hem vanaf het begin af aan al duidelijk dat het misging met de Fyra. Hij wil dat de 'oude' Beneluxtrein terugkomt en dat er een andere hogesnelheidstrein wordt aangeschaft.

Volgens Sander de Rouwe van het CDA biedt de staatssecretaris geen oplossing voor het eind van de maand. 'Ze wil dan alleen een plan van de NS.' Hij vindt dat de bewindsvrouw met haar Belgische collega om de tafel moet gaan zitten, samen met de NS en Belgische NMBS.

Verder moet er gekeken worden naar andere marktpartijen, meent de Rouwe. Als die wel een treindienst kunnen opzetten tussen beide hoofdsteden 'moet dat tot de opties behoren'. Volgens hem moeten 'oplossingen centraal staan en niet de NS'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden