Tijd dringt voor bemanning duikboot

Vandaag werd het oorlogsschip 'Sarandi' uitgezwaaid in de haven van het Argentijnse Mar del Plata. Het schip doet mee aan de zoektocht naar de vermiste duikboot.Beeld AP

Met man en macht proberen reddingsdiensten een Argentijnse onderzeeër te vinden. Veel hoop is er niet.

Eerst boden opgevangen satellietsignalen een sprankje hoop, daarna gaven waargenomen onderwatergeluiden nieuwe houvast. Maar beide keren bleek het geen teken van leven van de 44 bemanningsleden aan boord van de vermiste Argentijnse onderzeeër. Er is enorme haast geboden bij de zoektocht, aangezien de zuurstof deze middag zo goed als opraakt.

Zeven dagen geleden meldde de bemanning van onderzeeboot San Juan een defect in de batterij. Het voertuig was onderweg naar thuishaven Mar del Plata, waarna de marine elke vorm van contact verloor. Sindsdien zoeken schepen en vliegtuigen van meerdere landen de zuidoostkust van Zuid-Amerika af naar de duikboot. Zware wind en golven tot negen meter hoog bemoeilijken de zoektocht.

Zuurstof

Het is nog niet bekend wat er met de onderzeeër is gebeurd. Er zijn vooralsnog geen meldingen van een brand, explosie of zoutwaterlekkage. De kans bestaat dat het voertuig vanwege een technisch gebrek naar de bodem van de zee is gezonken en niet meer naar boven kan komen. In dat laatste geval heeft de bemanning tot vanmiddag, daarna is de zuurstof op.

Normaal gesproken zuigt de San Juan via de zogenoemde snuivermast regelmatig zuurstof naar binnen. Daarvoor moet het voertuig vlak onder het wateroppervlakte varen. “De mast werkt als een soort snorkel”, aldus voormalig marinevoorlichter Jaime Karremann, die tegenwoordig de informatiewebsite Marineschepen.nl runt. In de onderzeeboot zit bovendien apparatuur om de CO2 die de bemanning uitademt, af te breken.

Na de laatste keer ‘snuiveren’, heeft de bemanning doorgaans genoeg zuurstof om het zeven dagen uit te houden. “Mochten ze nog in leven zijn, dan liggen ze nu waarschijnlijk allemaal stil op bed. Zo besparen ze zuurstof”, zegt Karremann. Met zuurstofkaarsen kunnen de bemanningsleden om de zoveel tijd wat extra zuurstof in de ruimte loslaten. Dat is belangrijk, aangezien de bemanning bij elke adem CO2 uitblaast.

Ontsnappen

De bemanning kan nog besluiten de boot te verlaten. Dat kan echter alleen als de onderzeeboot niet dieper dan tweehonderd meter is gezonken en vanbinnen nog intact is. Karremann: “Eén voor één kunnen de bemanningsleden in hun ontsnappingspak de toren in. Die loopt vol water, dan gaat de klep open en schiet je met een noodgang naar boven. Je moet dan wel blijven uitblazen, anders klappen je longen uit elkaar.” Maar dan is er het volgende euvel: de negen meter hoge golven. De bemanning zal daarom alleen ontsnappen als redding nabij is.

Karremann heeft weinig vertrouwen in een goede afloop. “Ik geloof niet dat de duikboot nog ergens ronddobbert, dan had de bemanning een fakkel kunnen afschieten en waren ze allang gevonden. En als ze elektriciteit hadden gehad, dan hadden ze ook signalen kunnen afgeven.” De marinekenner verwacht dat er een plotseling ongeluk is gebeurd, waardoor een noodsignaal afgeven niet meer mogelijk was. 

Lees ook: Satellietsignalen bieden hoop voor vermiste Argentijnse onderzeeër

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden