Tiger Award voor een virtuele wereld

Johanna ter Steege, jurylid in Rotterdam, over de winnaars en 'het zoeken naar zingeving'

Johanna ter Steege (53) debuteerde zevenentwintig jaar geleden als actrice in George Sluizers ijzingwekkende thriller 'Spoorloos'. Het was het begin van wat ze zelf noemt een grote nieuwe liefde: de cinema. Sinds die tijd maakte ze niet alleen internationaal carrière (ze had onder meer Glenn Close en Cate Blanchett als tegenspeelsters); ze werd ook een vaste bezoeker van het Filmfestival van Rotterdam.

Afgelopen week was ze er niet als actrice of als gewone festivalganger maar als lid van de internationale jury. "Wat me is opgevallen", vertelt Ter Steege, "is dat de virtuele wereld zo belangrijk is geworden, en echt bij ons leven is gaan horen. Wat ik gezien heb, vond ik zeer verontrustend. Voor jongeren bestaat het verschil tussen de virtuele en reële wereld niet meer. De gedachte heerst dat je in de virtuele wereld de liefde kunt vinden, en dat je daar de zinloosheid van het bestaan kunt opheffen. Het is een verwoed zoeken naar zingeving."

'Videofilia (and Other Viral Syndromes)' is een film uit Peru die gisteravond door Ter Steege's jury werd bekroond, en die daarover gaat. "Het is een flamboyant vormgegeven virtueel universum waarin mensen contact met elkaar zoeken. Alles is illusie. Seks wordt ontdaan van intimiteit. Ik vond het shockerend, heb er 's nachts zelfs over gedroomd en werd er eerlijk gezegd heel verdrietig van."

Een andere film die indruk maakte op Ter Steege en in Rotterdam in de prijzen viel, is het Cubaanse 'La Obra del Siglo' over de bouw van de eerste kerncentrale in Juragua, een Cubaans-Russisch project dat na de val van de Muur kwam stil te liggen. "De film is opgenomen op de plek waar die ontmantelde kerncentrale staat", vertelt Ter Steege. 'La Obra del Siglo' is volgens haar niet alleen mooi vorm gegeven, in zwart-wit, alsof je een spookstad binnenstapt, hij is ook goed geschreven, iets waar het volgens de actrice nog wel eens aan ontbreekt.

"Het is moeilijk om een verhaal goed te vertellen. Aan interessante thema's geen gebrek, maar je ziet vaak dat filmmakers struikelen over het script. Ik heb sinds ik eind jaren tachtig 'Spoorloos' maakte, zo veel scenario's toegestuurd gekregen. Ik lees al snel waar het mank gaat. Een goed scenario schrijven is ongelooflijk moeilijk, en in de meeste gevallen zou je filmmakers toewensen: neem wat meer tijd, sleutel er nog eens aan. Soms kan ik ook sprakeloos zijn hoor, dan denk ik: jeetje, wat mooi! Dat had ik bij 'Mommy' van de Canadese regisseur Xavier Dolan, een moeder-zoon drama dat al een tijdje in de filmtheaters draait, en waaraan alles klopt."

Prijswinnaars

Drie Tiger Awards: 'La Obra del Siglo' van Carlos M. Quintela uit Cuba, 'Videofilia (and Other Viral Syndromes)' van Juan Daniel F. Molero uit Peru en 'Vanishing Point' van Jakrawal Nilthamrong uit Thailand.

Prijs van de Nederlandse Filmkritiek (KNF): 'Key House Mirror' van Michael Noer uit Denemarken.

Prijs van de Internationale Pers (Fipresci): 'Battles' van Isabelle Tollenaere uit België.

Prijs van de jongerenjury (MovieZone): 'The Dark Horse' van James Napier Robertson uit N-Zeeland.

Big Screen Award (publieksjury): 'Second Coming' van Debbie Tucker Green uit Engeland.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden