Review

Tien jaar Reisopera tussen 'Candide' en 'Luisa Miller'

'Ik loop ternauwernood, maar voel mij toch al ver', zingt de titelheld in het eerste bedrijf van Wagners 'Parsifal'. Waarop Gurnemanz hem toevertrouwt: 'Je ziet mijn zoon, de tijd wordt hier tot ruimte'. Die laatste woorden staan als titel op de kaft van het kloeke en mooie boek waarmee De Nationale Reisopera dit seizoen haar tienjarig bestaan luister bijzet. Die titel is niet alleen een mooie metafoor voor een operabedrijf in het algemeen, maar voor de Reisopera betekent het citaat uit 'Parsifal' heel wat meer. Het was met Wagners laatste opera dat het gezelschap zichzelf begin 1998 echt op de operalandkaart zette.

Operakenner en muziekjournalist Willem Bruls haalt er in de inleiding van het boek herinneringen aan op. Niemand had gedacht dat de kleine Reisopera zo'n grote Wagner-klus zou kunnen klaren; al helemaal niet onder leiding van Wagner-broekie Lawrence Renes, die destijds zevenentwintig jaar was. Maar het wonder geschiedde en ondanks enkele kanttekeningen bij de soms al te symbolische en doorgeschoten regie van Henning Brockhaus, waren publiek en pers unaniem in hun lof voor deze 'Parsifal'.

In datzelfde seizoen bracht de Reisopera Mozarts 'Le nozze di Figaro' (eveneens onder Renes), Strauss' 'Salome' in een regie van Willy Decker, 'Maria Stuarda' van Donizetti, 'Aap verslaat de Knekelgeest' van Peter Schat, Janáceks 'Katja Kabanová met Miranda van Kralingen als Katja in een regie van Erik Vos en de Nederlandse première van 'Le grand macabre' van Ligeti. Op de flop van de Donizetti-opera na waren de producties in dit seizoen allemaal zeer de moeite waard en samen gaven ze aan dat De Nationale Reisopera heel wat meer was dan zomaar een door de provincie trekkend reisgezelschap. Hoewel Bruls de geschiedenis kort aanstipt gaat dit boek vooral níet om de perikelen waarmee De Nationale Reisopera na achtendertig jaar Opera Forum van de startblokken kwam. Beoogd artistiek leider Guus Mostart zei nee tegen de opgelegde bezuinigingen en vertrok naar Londen. Na een jaar stilte overbrugde Jan Bouws de periode naar het intendantschap van Louwrens Langevoort. Langevoort vertrok in 2000, waarna Mostart alsnog aan het hoofd van de Reisopera kwam te staan. Om die geschiedenis gaat het niet echt in dit boek. Dit is een boek van foto's. Wonderbaarlijke foto's van soms wonderbaarlijke ensceneringen. Een decennium in beelden, beginnend in september 1994 met 'Candide' van Leonard Bernstein en eindigend met de wereldpremière van 'Wet snow' van Jan van de Putte in het afgelopen Holland Festival. In september 2004 begon de Reisopera met een succesvolle enscenering van Verdi's 'Luisa Miller' aan haar elfde seizoen. Foto's van die productie ontbreken hier, maar vormen hopelijk het begin van een tweede decenniumboek over tien jaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden