Thuisbezorgd.nl is niet bang voor de concurrentie van Uber Eats

Een bezorger van Thuisbezorgd.nl geeft een bestelling aan een klant. Beeld ANP

Uber Eats wil gaan concurreren met maaltijdbestelplatform Thuisbezorgd.nl. Topman Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl maakt zich geen zorgen. ‘Dat zouden ze vorig jaar toch al doen?’

Maaltijdbezorger Uber Eats wil nu ook bestellingen gaan regelen voor restaurants die hun eigen bezorgers hebben, zo stelde het bedrijf gisteren in Het Financieele Dagblad. Nu regelt Uber Eats alleen nog de bestellingen voor restaurants die ook gebruikmaken van de maaltijdbezorgers van het bedrijf.

Door ook restaurants met eigen bezorgers aan het platform toe te voegen, komt Uber Eats in het vaarwater van het almachtige maal­tijdbestelplatform Thuisbezorgd.nl. Jitse Groen, oprichter van Thuis­bezorgd.nl en inmiddels baas van het beursgenoteerde moederbedrijf Takeaway.com, is er niet van onder de indruk. “Dat zouden ze vorig jaar toch ook al gaan doen?”

Veel groter

Groen juicht alle concurrentie toe. “Wij doen dit al achttien jaar en zijn vele malen groter dan Uber Eats. Ik vermoed dat zij nu maandelijks in het hele land evenveel bestellingen verwerken als wij alleen in Hengelo doen.”

Anders dan Thuisbezorgd.nl regelen Uber Eats en Deliveroo niet alleen dat er een bestelling wordt geplaatst bij een restaurant, ze doen per fiets ook de bezorging van de maaltijd. Door zich aan te sluiten bij een maaltijdbezorger kunnen restaurants hun afzetmarkt vergroten, zonder zelf bezorgers in dienst te nemen­­.

Een mogelijke reden dat Uber Eats zich nu profileert als bestelplatform, is dat het bedrijf simpelweg niet genoeg geld weet te verdienen met het bezorgen van maaltijden. Jitse Groen zei al in 2016 dat het verdienmodel geen hout snijdt.

Te duur

“Bij deze manier van werken kan een bezorger hooguit anderhalve bestelling doen per uur, omdat hij eerst naar het restaurant toe moet en dan naar de klant gaat. Dat is veel te duur. Een bezorger die bij een restaurant werkt, is al ter plaatse. Hij rijdt een wijk in en neemt gelijk drie bestellingen mee.”

Inmiddels is het 2019 en heeft Thuisbezorgd.nl honderden koeriers die maaltijden bezorgen. Ze werken op contract via uitzendbureau Randstad­­. Had Groen het dan toch mis en valt er wel geld mee te verdienen?

“Nee”, zegt Groen. “Wij verdienen daar nog steeds niets mee. De loonkosten van bezorgers liggen simpelweg te hoog. Zeker als je netjes aan de wet wil voldoen.”

Thuisbezorgd.nl haalt zijn verdiensten voornamelijk uit het bestelplatform. De brutowinst in Nederland kwam in de eerste helft van 2018 uit op ruim 25 miljoen euro.

Maaltijdbezorger Foodora heeft inmiddels de activiteiten in Nederland stopgezet. Hij betaalde zijn bezorgers via contracten, net als Thuisbezorgd.nl. “Maar Foodora had niet dezelfde schaalgrootte als wij”, zegt Groen. “Daarom moest Foodora, dat zich in tegenstelling tot Deliveroo en Uber Eats wel aan de regels hield, wel stoppen.”

Deliveroo heeft alle bezorgers vorig­­ jaar gedwongen om zzp’er te worden, maar is deze maand teruggefloten door de rechter, die stelt dat de fietskoeriers verkapte werknemers zijn. Uber Eats werkte sowieso al met zzp’ers. Groen: “Zij zijn aan een bezorger ongeveer de helft kwijt van wat wij betalen. En toch blijft het lastig om geld te verdienen. Ik denk dat het alleen kan in landen met hele lage lonen.”

Meer restaurants

Maar waarom zou Thuisbezorgd.nl een verlieslatende activiteit zoals het bezorgen van maaltijden toch in de lucht houden? “Wij willen graag doen wat de klant wil”, zegt Groen. “Bovendien zijn de oranje fietsen ook een marketingmiddel.”

Niet onbelangrijk is verder dat Thuisbezorgd.nl meer restaurants kan aanbieden op het platform. “Als de klant meer te kiezen heeft, gaat hij vaker bestellen. Ook bij restaurants die zelf de bezorging doen, waar wij wel aan verdienen.”

Lees ook:

Nieuw keurmerk moet de macht van Thuisbezorgd.nl inperken

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zet een nieuwe stap in de strijd tegen de machtige positie van maaltijdbezorgplatform Thuisbezorgd.nl. De brancheorganisatie komt met een keurmerk voor internetplatforms die bemiddelen bij maaltijdbezorging.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden