Thrillerschrijver Ira Levin overleden

De Amerikaanse thrillerschrijver Ira Levin is 13 november aan een hartaanval overleden. Levin, in 1929 in New York geboren, schreef wereldberoemde thrillers als 'Rosemary's Baby', 'The Boys From Brazil' en 'The Stepford Wives'. Levin is 78 geworden.

Levins thrillers waren steevast een groot succes en zijn ook vaak verfilmd. Dat hij zich daarnaast ook met toneel bezighield is in Europa minder bekend.

In zijn studentenjaren – hij studeerde Engels en filosofie - deed Levin al ervaring op als schrijver van scenario’s. Zijn eerste roman, A kiss before dying (in de Nederlandse vertaling: Kus mij en sterf) verscheen in 1953 en gaat over een jongeman die zijn vriendin vermoordt wanneer zij zwanger blijkt. Hij wil het op zelfmoord laten lijken en slaagt daar ook bijna in. Levin won er de Edgar Allen Poe prijs voor beste debuutroman mee.

Veertien jaar later verscheen Rosemary’s Baby, Levins tweede roman, waarin opnieuw niemand te vertrouwen was. De vriendelijke buren van de zwangere Rosemary Woodhouse bleken allerminst aardig, en haar echtgenoot blijkt bereid de ziel van de baby te verkopen in ruil voor een geslaagde carrière. De verfilming van dat boek werd een groot succes. Niet alleen de hoofdrol van Mia Farrow werd beroemd, ook het gebouw waarin de film werd opgenomen: de Dakota Building in New York.

Levins volgende boek, The Stepford Wives uit 1972, was minder eng. Het boek viel op te vatten als Levins commentaar op het feminisme van die jaren. Het is tweemaal verfilmd: eenmaal in 1975, een tweede keer in 2004. In het forensendorp Stepford – Levin nam er een plaats in Connecticut voor in gedachten waar hij in de jaren zestig zelf gewoond had - blijken alle echtgenotes gehersenspoeld, zodat ze mooie maar onderdanige huisvrouwen zijn zonder enige feministische ambitie. Een nieuwkomer in het dorp ontdekt het, maar ontkomt niet aan het noodlot. Ze wordt zelf ook gehersenspoeld.

In The Boys from Brazil uit 1976 – even later ook verfilmd - combineerde Levin twee thema’s: nazi’s en moderne kloontechnologie. Met dat laatste begaf hij zich strikt genomen in de science fiction. In dat boek is kamp-arts Mengele terug in de westerse wereld, om er kleine jongens die in werkelijkheid klonen zijn van Adolf Hitler naartoe te brengen. Een Nazi-jager à la Simon Wiesenthal – in de film Yakov Liebermann – ontdekt het complot net op tijd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden