Thijs Römer: Maatschappij van nu heeft revue nodig

Thijs Römer speelde in veel producties van Theo van Gogh.Zelf is Römer nu bezig met een revue, die het publiek vooralwarme gevoelens moet bieden. Dat is volgens hem het engagementdat de maatschappij nu nodig heeft, want 'in een ontregeldesamenleving moet kunst voor rust zorgen'.

Met de dood van Theo van Gogh verloor Nederland een jaargeleden een van z'n meest geëngageerde filmmakers. De filmerhoefde maar uit het raam te kijken om op ideeën te komen voorverhalen over sociale vervreemding ('06'), interculturele liefde('Najib & Julia'), hedendaags politiek Den Haag ('Medea') enhet Fortuynisme ('06/05').

Wie treedt in zijn voetsporen? Niemand echt natuurlijk, zegtacteur Thijs Römer. Maar zijn eigen carrière hangt wel degelijknauw samen met het oeuvre én met de dood van Van Gogh. Hij waste zien in 'Najib & Julia', 'Medea', Van Goghs postuumuitgebrachte dialoogserie 'Ter Ziele' en hij werd bekroond meteen Gouden Kalf voor zijn rol in diens laatste film, '06/05'.

Juist in het maatschappelijk engagement voelde hijverwantschap met Van Gogh. Römer (1978), kind uit eenacteursfamilie (zoon van Peter, kleinzoon van Piet) richtte in2002 met andere voormalige studenten van de ToneelschoolAmsterdam Annette Speelt op, een theatergezelschap dat zichnadrukkelijk bezighoudt met de actualiteit. “We vertellen geenleuke sprookjes, maar verhalen op basis van wat we zien.“

Na Van Goghs dood ensceneerde het gezelschap 'Nu',aangekondigd als 'een keiharde politieke satire met in dehoofdrollen Ayaan Hirsi Ali, Mohammed B. en Andries Knevel.' Maarze speelden iets anders. “Met die aankondiging reageerden wejuist op het schreeuwerige klimaat dat vorig jaar heerste.“

Precies een jaar geleden zagen Römers ambities er zo uit: zesmaanden per jaar werken bij Annette Speelt, de andere helft vanhet jaar acteren in film- en tv-projecten van Van Gogh. Niet veellater moest hij zijn toekomstplannen aanpassen. “Ik heb altijdóók willen regisseren, maar die ambitie is door Theo's doodduidelijker aan het licht gekomen.“ Met Column Produkties, VanGoghs productiemaatschappij, ontwikkelt Römer nu plannen omfilms te regisseren met de vaste groep acteurs en crewleden dieVan Gogh om zich heen had verzameld. “We willen graag met elkaarblijven werken. We hebben zoveel opgebouwd, het zou zonde zijnals die groep uit elkaar viel.“

Werkt het huidige politieke klimaat niet tegen? Of er sprakeis van een zekere zelfcensuur in de kunstwereld, weet Römerniet. Zelf is hij vooral verwarder dan een jaar geleden. “Nietbanger, wel verwarder.“ Met Annette Speelt werkt hij nu aan'Revuelutie!' “Dat is een ouderwetse revue waar het publiek warm,blij en gelukkig van wordt. Ik merk dat ik dat zelf heel fijnvind, de werkelijkheid is al verwarrend genoeg zodra je een krantopenslaat of de tv aanzet.“

Escapisme dus, in woelige tijden? Römer: “Freek de Jongeheeft eens gezegd: Als een samenleving in rust is, moet kunstontregelen, in een ontregelde samenleving moet kunst voor rustzorgen.“

Een jaar geleden zou Römer niet over een revue hebbengepiekerd: te vrijblijvend. “Nu denk ik dat het wel functioneelkan zijn.“

Al is het alleen maar omdat zo'n keuze mensen bij elkaarbrengt. Theo van Goghs werk kon dat ook, meent hij. Kijk maar,zegt Römer, hoe zorgvuldig en genuanceerd Van Gogh in een serieals 'Najib & Julia' de misstanden tussen Marokkanen inachterstandsbuurten en rijke blanke Nederlanders benaderde. “Alsdie mongool die Theo heeft vermoord er ook maar één afleveringvan had gezien, dan had hij het niet gedaan. Ik kan het me in elkgeval niet voorstellen.“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden