theater

Te zien (vanaf 6 jaar) op 4/11 in Utrecht, 5/11 in Rotterdam, 19/11 in Brussel, 22/11 in Eindhoven, 26/11 in Amsterdam, 29/11 in Leeuwarden.

ANITA TWAALFHOVEN

'Move closer, move your body real close'; terwijl het publiek de zaal in loopt, bewegen Romeo en Julia losjes op muziek. Ze staan temidden van een grote hoeveelheid houten kleedkasten, die in allerlei formaten verspreid staan opgesteld en het toneel de aanblik van een soort zolder geven. Als het licht uit gaat nemen ze allebei een mooi oud boekje met Shakespeare's tekst in de hand. Romeo draagt de Engelse tekst zo mooi als hij kan voor en Julia doet haar best op de vertaling in het Nederlands. Even later verschijnen in een oude lijst boven het toneel dia's die familie-portretten laten zien. “Dit is mijn moeder. Ze is heel mooi. En dat is mijn voedster, die zorgt voor mij omdat mijn moeder daar geen tijd voor heeft”, vertelt Julia. De verteltrant is grappig en wat stijfjes, zoals bij een spreekbeurt of opvoering in de klas. Maar dan krijgen Romeo en Julia ruzie over hun families en komen ze middenin het verhaal terecht. 'Mijn vader zegt dat alle...', eindigt met 'Stinkfamilie. Wij stampen jullie dood.' In het schilderij zijn inmiddels filmbeelden van gevechten te zien.

In afwisselend vertelde en gespeelde scènes, prachtige beelden uit een oude Romeo-en-Julia-film en scènes met marionetten en stokpoppetjes, ontrolt zich het verhaal van een intense eerste liefde.

Tessa du Mee en Peter van Heeringen spelen opgetogen, enthousiast en vol overgave, zoals je alleen bij een eerste liefde kunt zijn. De mooiste liefdes-scène speelt vlak voordat Romeo de stad uit vlucht, omdat hij Julia's neef heeft gedood. De geliefden brengen samen de nacht door en tussen de omhelzingen door gooien zij handenvol met plastic rozen de lucht in.

Omdat de personages zo menselijk blijven, wordt het echter nooit zweverig. Zoals bij een romantische scène aan Julia's 'balkonnetje'. Julia kijkt over de bovenkant van een kast naar beneden waar Romeo staat en zij roept hem steeds opnieuw weer terug: “Romeo. Romeo! Ik ben vergeten wat ik wilde zeggen”, zegt Julia. “Dan blijf ik net zo lang tot je het weer weet”, verzucht Romeo.

Misverstand

Tegelijkertijd lijken Romeo en Julia nog niet helemaal toegerust te zijn voor de liefde die hen overspoelt. Dat laat het door Romeo geplaybackte nummer 'Love hurts' in het begin van de voorstelling mooi zien. Peter van Heeringen zingt en swingt vol overgave, maar ook heel stuntelig, alsof hij nog niet helemaal weet waar hij het over heeft. De dubbele zelfmoord aan het slot is niet onontkoombaar of een tragisch noodlot, maar in feite een stom en onnodig misverstand. Julia was helemaal niet dood, ze hield iedereen voor de gek met behulp van een bijzonder drankje. Dus Romeo pleegt voor niets zelfmoord en Julia daarna ook. Sommige kinderen in de zaal willen dan wel even op schoot. Maar de acteurs blijken gelukkig nog springlevend als zij in de rol van vertellers hand in hand naar begrafenisbeelden uit de film kijken.

'Een kleine Romeo en Julia' is zo mooi, omdat het in feite geen bewerking meer is, maar een nieuw stuk. Liesbeth Coltof ensceneerde een nieuw kunstwerk voor jonge kinderen over een naïeve, zeer intensieve en tragische liefde tussen twee kinderen wiens ouders hevig ruzie hebben.

'Een kleine Romeo en Julia' is de eerste voorstelling uit een trilogie van klassiekers voor kinderen. Ik kijk uit naar de andere twee: bewerkingen van 'Moeder Courage' van Brecht en Pinters 'De Huisbewaarder'.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden