theater

ETTEN-LEUR - Een acteur stelt zich hogere doelen dan hoofdrollen in populaire tv-series en start een eigen bedrijf voor het produceren en spelen van theaterstukken. Dat is een mooi streven. Diezelfde acteur ontstijgt daarin echter geen moment het niveau van zijn televisiewerk. Dat is dan toch jammer.

Frédérique Huydts speelt de jonge vrouw die in een achteraf hotel onverwachts de man herontmoet van wie ze zielsveel heeft gehouden, maar met wie ze brak om redenen die wij dan nog niet kunnen doorgronden. Ze wil dat hij gaat en schreeuwt dat uit. Ze wil dat hij blijft en grijpt zich aan hem vast. De vertwijfeling spreekt uit haar hele lijf.

Rick Engelkes weet zijn tegenspeelsters goed te kiezen. Twee jaar geleden debuteerde R.E.P. (Rick Engelkes Producties) met een nieuwe bewerking van 'De Minnaar' van Harold Pinter. Daarin trad hij op met Isa Hoes. Net zoals Huydts nu, toonde zij daarin overtuigend aan hoe jammer het is dat zulke actrices hun talent verspillen in een serie als 'Goede Tijden Slechte Tijden'. Maar ook toen was Rick Engelkes zelf de zwakke schakel.

'De Minnaar' ging over een man en een vrouw die aan elkaar hun geilste fantasieën etaleren. Maar Engelkes acteerde zo oppervlakkig en onbewogen, dat zijn rol allerminst opwond en dus geen moment geloofwaardig werd. Het is niet anders in deze nieuwe productie, die stukje bij beetje de tragiek blootlegt die de hartstocht van twee geliefden heeft gebroken. Ook nu proef ik slechts háár passie.

Lachwekkend

'Gek van liefde' is een vertaling van 'Fool for love' van Sam Shepard. Helaas kreeg Marcel Otten niet de opdracht het stuk vrijelijk te bewerken. Shepards behoefte de Amerikaanse cowboy-mentaliteit te bekritiseren, werkt hier alleen maar vertragend en soms zelfs onbedoeld lachwekkend. Het verengt de rol van 'cowboy Eddie', die stoer zijn lasso werpt en zijn sporen aantrekt, tot een karikatuur. Dat geldt zeker ook voor de invulling van de bijrollen, neergezet door Michiel Varga en Kees van Lier. De laatste zit aan de zijkant toe te kijken naar het spel van afstoten en aantrekken tussen de beide geliefden. Wij weten aanvankelijk niet wie hij is. Maar hij heeft de sleutel van hun geheim in handen, want alleen híí kent hun verleden. Hoe onthutsend dat regisseur Christiaan Nortier die rol tegen het einde ontkracht door de stijlbreuk van enkele regiegrapjes. Vanaf dat moment kan zelfs Frédérique Huydts met haar rol der radeloosheid het stuk niet meer redden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden