theater Macbeth en andere machtswellustelingen

Komend seizoen is een Shakespeare-seizoen. Eerder hadden we al Tsjechov-seizoenen en Oude Grieken-seizoenen. Bijna elk seizoen lijken de grote gezelschappen een voorkeur te hebben voor dezelfde klassieke schrijver. Alsof ze het afspreken. Zo staat bij Toneelgroep Amsterdam 'Macbeth' in de planning. Johan Simons, nu artistiek directeur bij het Duitse gezelschap de Münchner Kammerspiele, regisseert als gast bij het Amsterdamse gezelschap. Fedja van Huêt mag in de huid kruipen van de machtswellustige Schot. Het Noord Nederlandse Toneel speelt 'Hamlet' in de bewerking van huisschrijver Ko van den Bosch. Van den Bosch verplaatst het stuk naar een psychiatrische instelling. Theu Boermans, de nieuwe artistiek directeur van het Nationale Toneel, is een groot liefhebber van klassieke teksten. Hij regisseert Shakespeare's liefdeskomedie 'Midzomernachtsdroom' met een grote groep topacteurs onder wie Pierre Bokma, Bracha van Doesburg en Ariane Schlüter. Een ander bijzondere voorstelling bij hetzelfde Haagse gezelschap is ook een koningsdrama van formaat. Het gezelschap speelt een toneelbewerking van 'De Prooi', de bestseller van journalist Jeroen Smit over de ondergang van ABN Amro en de hebzucht en machtswellust in de bankenwereld. Mark Rietman speelt de rol van ABN-topman Rijkman Groenink.

Ook in Rotterdam is er moois te zien. Het Rotheater speelt opnieuw het indrukwekkende epos 'Branden'. De voorstelling over de ingrijpende invloed van oorlog op een mensenleven was een van de beste voorstellingen van de afgelopen jaren.

Niet alleen in de grote zaal, maar ook in de kleine zalen is er komende seizoen genoeg te beleven. Het talentvolle jonge gezelschap De Warme Winkel speelt tijdens de Weense herfst op verschillende plekken in het land opnieuw hun serie voorstellingen over Weense kunstenaars, waaronder 'Kokoschka' (over kunstenaar Oskar Kokoschka) en 'Villa Europa' (over schrijver Stefan Zweig). Collectief Wunderbaum speelt 'Onze Paus', een stuk dat schrijver Arnon Grunberg schreef voor een Pools gezelschap, maar dat nooit werd opgevoerd. Wunderbaum heeft dus de wereldpremière. Shakespeare laat zich weinig zien in de kleine zaal. Zijn grootste concurrent en tijdgenoot Christopher Marlowe dan weer wel. Zijn 'The Jew of Malta' vormt de basis voor 'The Jew' van theatergroep Dood Paard over de moeizame verhouding tussen economie en religie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden