The Weeknd, niet meer zo opwindend

POP

The Weeknd

Starboy

(Republic/Universal)

**

Een dag na de release van 'Starboy' had R&B-ster The Weeknd het eerste record al gebroken: nooit eerder haalde een artiest volgens Spotify zoveel streams in 24 uur. Dat is, behalve door 's mans populariteit, te verklaren door een uitgekiende marketingcampagne en de enorme groei die Spotify doormaakt. De vierde oorzaak is het minst romantisch: 'Starboy' telt achttien nummers. Op de nieuwe van de vergelijkbare wereldster Bruno Mars staan er slechts negen. Bij voorbaat een gelopen race. Luisterend naar 'Starboy' kun je je lastig aan de indruk onttrekken dat voor die enorme lengte gekozen is met de streamingdiensten in het achterhoofd. Na verloop van tijd blijven alleen de hits over; de doelgroep luistert allang geen albums meer. En je zou nét die ene onverwachte hit schrappen! Begrijpelijk dus dat voor deze opzet is gekozen, maar als album functioneert het niet. 'Starboy' is een verzameling ziel- en richtingloze elektro-r&b met een strik erom en die strik zit nog scheef ook. En de hits? De twee liedjes met Daft Punk zullen het moeten doen. Echt opwindend, zoals op de eerste thuisknutselplaten van The Weeknd, wordt het alleen in die minuut dat Lana Del Rey achter de microfoon staat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden