'The Passion': zieltjes en leden winnen

Paasverhaal in popmuziek op tv kost omroepen en kerken 1,3 miljoen euro

Het is een van de grootste media-evenementen van de publieke omroep. De tweede muzikale vertoning van het paasverhaal, 'The Passion', moet de eerste editie van vorig jaar overtreffen.

En dat mag wat kosten. Aan het evenement in de binnenstad van Rotterdam en de live-uitzending op Nederland 1 hangt een prijskaartje van zo'n 1,3 miljoen euro. Verschillende partijen betalen mee, zoals de kerken en het Nederlandse Bijbelgenootschap. De Evangelische Omroep (EO), brengt met 700.000 euro het meeste geld in het laatje. De levensbeschouwelijke omroep RKK zit er voor 150 duizend euro in.

Het RKK en de EO willen met het paasverhaal in popmuziek vooral mensen bereiken die normaal niet in de kerk komen. Maar er zijn meer belangen. Zo wil het RKK er ook zijn bestaansrecht mee aantonen. Vooral richting het kabinet, die het budget voor de levensbeschouwelijke omroepen wil halveren. Hoofd RKK Leo Fijen: "Als omroep heb je alleen toekomst in het bestel als je laat zien wat je missie is. 'The Passion' is onze kans om de kijker en de politiek te tonen waarom wij er zijn. Het laat alles zien waar wij voor staan als RKK."

De EO biedt via de website een gratis dvd van het evenement aan. Iemand die bestelt, wordt daarna gebeld door een EO-medewerker, schrijft de site. Het roept de vraag op of 'The Passion' vooral een ledenwerfactie is. Net als verschillende andere omroepen heeft de EO te maken met teruglopende ledenbestanden. Dit terwijl leden steeds belangrijker worden, want als het aan het kabinet ligt wordt een omroepvereniging straks per lid betaald.

Directeur Arjan Lock ontkent de ledenwerfactie. "Iedereen mag lid worden, maar ik geloof niet in eenmalige acties. Onze ledenwerfcampagnes richten zich vooral op het opbouwen van een band. We hebben een trouwe achterban waar we als het nodig is een beroep op doen. Zo ook bij 'The Passion'. We betalen het evenement voor een groot deel uit geld dat we van de leden krijgen."

De hoge kosten van het evenement zijn het volgens Lock waard, omdat het gaat om 'het hart van de EO-missie'. Het moet een waar spektakel worden vanavond naast de Erasmusbrug in Rotterdam. De spanning rond het evenement werd de afgelopen weken slim opgebouwd door één voor één de namen van de acteurs die meespelen bekend te maken. Danny de Munk als Jezus, Frans Bauer als Petrus en Charley Luske als Judas.

Naar verwachting lopen er duizend mensen mee achter het kruis. Een logistieke uitdaging voor producent Eye2Eye. Het resultaat is vanavond live te zien op Nederland 1. Of gratis te bestellen via de EO.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden