The Lobster

Regie: Yorgos Lanthimos Met Colin Farrell, Rachel Weisz, John C. Reilly en Léa Seydoux ****

'The Lobster' is een heerlijk absurdistische, onthutsende satire op een samenleving waarin mensen geacht worden in koppels te leven. Ben je verlaten door je partner, is je wederhelft overleden, hoed je dan voor de politie. David (Farrell) is zo iemand: ineens alleen. Hij wordt naar een luxeresort annex trainingskamp gebracht waar je vijfenveertig dagen de tijd krijgt een nieuw maatje te vinden. Biseksualiteit of alles wat afwijkt van vrouwtje-mannetje, is 'helaas, niet langer een optie'.

Schitterend, hoe de Griekse regisseur Lanthimos ('Alps', 'Dogtooth') hoogst efficiënt, binnen enkele scènes met afgemeten dialogen, een kille, fantasie-arme wereld neerzet, waarin onder de ferme regie van de hotelmanager (leuk gespeeld door 'Broadchurch'-actrice Olivia Colman) de angst voor alleen zijn flink wordt aangewakkerd, masturbatie keihard wordt afgestraft, en David een keuze moet maken uit een van de aanwezige, identiek geklede vrouwen. Lukt dat niet, dan zal hij veranderen in een dier. Wat David betreft een kreeft.

Tegen de achtergrond van een koel kustlandschap met veel beige en grijs, strak ingekaderd door cameraman Thimios Bakatakis gaat David op zoek in een universum waar je met andere ogen naar dieren kijkt: die leuke hond, die blondgelokte pony, ze zijn ooit verdoemde alleenstaanden geweest. Farrell is een genot om naar te kijken, als onthutste maar gelaten man met zware tred en midlifebuikje, die pas in de tweede helft van de film weer een beetje levensenergie hervindt. Toch voelt juist dit deel te lang en meer geforceerd. Farrell krijgt mooi tegenspel van Weisz (tevens verantwoordelijk voor de melancholische voice-over) en Seydoux, vrouwen die zijn overgelopen naar het guerrillakamp van verstokte, al even humorloze loners die minstens even rigide normen over de liefde hanteren. 'The Lobster' raakt zijn satirische bite een beetje kwijt, en evolueert naar een wat moeilijkdoenerig sprookje over liefde in gebarentaal en bijziendheid - hoewel momenten van tederheid en zachtmoedigheid veel goedmaken. Hoe dan ook valt 'The Lobster' in zwarte humor en originaliteit niet snel te overtreffen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden