THE KIOSK

'DIE HEBBEN GELD, DAT MOET WEL - EN JE ZIET ZE NOOIT TERUG'

Ervaren straatrovers nemen bij voorkeur buitenlandse toeristen te grazen. “Die hebben geld, dat moet wel, en je ziet ze nooit meer terug. Het is altijd raak en de kans om gepakt te worden is klein. Een toerist weet niet waar het politiebureau is, wat hij moet doen”, zo verklaart een hunner deze selectie. Dikwijls vergewissen ze zich van de buitenlandse herkomst van een slachtoffer door te vragen naar de weg, naar de tijd, om een vuurtje of wat wisselgeld.

Soms zijn deze plichtplegingen overbodig, licht een ander toe, die dan ook een specialist is in het beroven van Chinezen en Japanners. Deze Aziaten bewegen zich vaak in groepen door de binnenstad. De spreker neemt dan altijd de achterste. “Ik zorgde meteen dat hij niet kon gaan schreeuwen. Ik (. . .) omhelsde hem en met m'n andere hand zette ik een vinger in zijn zij, net alsof ik een pistool had. En dan zei ik: 'Give me your money, quick, no bullshit'. In het begin nam ik ook Amerikaanse toeristen en Duitsers en zo, maar na een tijdje wist ik: die Chinezen en Japanners hebben veel meer geld.”

Sommige rovers specialiseren zich in de categorie drugstoeristen. Hebben die iets van hun gading gekocht, dan lopen ze het risico te worden aangeklampt met de medeling dat ze tegen de inlevering van een zeker bedrag niet bij de politie zullen worden aangegeven. Doeltreffend schijnt ook de volgende tactiek te zijn: de rover doet wat wit zand of waspoeder op een stuk papier, loopt tegen een drugstoerist op, laat het papiertje vallen en roept: “Al m'n dope weg! Je bent me geld schuldig. Geef me 200 gulden, anders sla ik je in elkaar.” Een veteraan onder de informanten (500 berovingen) verzekerde Vogel “dat zijn slachtoffers over het algemeen stonden te trillen op hun benen en grif betaalden”.

OOK BISSCHOP BOMERS GOED VOOR HET GETAL VAN HET BEEST

De mededeling in het bijbelboek Openbaring dat 'het getal van het beest' 666 is, heeft sinds de verschijning van dit geschrift heel wat gelovigen op het idee gebracht, met rekenkundige capriolen het beest in kwestie alias de Antichrist te identificeren. Dat ging aanvankelijk zo. In oude alfabetten hadden letters ook een getalswaarde. Woorden konden daardoor als getallen worden gelezen, en omgekeerd. Met trucs, te ingewikkeld om hier uit te leggen, zijn op deze manier onder anderen keizer Nero en de paus kandidaat gesteld voor de rol van Antichrist.

In het maandblad Onze Taal bespreekt Peter Burger ook twee modernere methoden om dit apocalyptische raadsel op te lossen. Een ervan berust op de zogeheten Hitler-sleutel: stel A=100, B=101 enz., dan blijkt de naam Hitler een getalswaarde van precies 666 te hebben, evenals trouwens de woorden getikt, idioot en sadist. Superstitieuze antipapisten zal het deugd doen dat bisschop Bomers eveneens goed is voor 666 punten. Maar ook zij zijn hopelijk snel van hun bijgeloof af als ze vernemen dat de Hitler-sleutel tevens past op eskimo, (Sherlock) Holmes, Vondel en de popmuzikanten (John Lee) Hooker en (Alice) Cooper.

ODE KIJKT VOORBIJ HET OZONGAT EN HET FINANCIERINGSTEKORT

Morgen wordt in Rotterdam het nieuwe tweemaandelijkse tijdschrift Ode gepresenteerd. Het beoogt op montere wijze de toekomst te verkennen. De redactieleden, onder wie ex-hoofdredacteur Rob Soetenhorst van de Haagsche Courant en Jurriaan Kamp, ex-redacteur van NRC-Handelsblad, gaan op zoek naar “nieuwe gezichtspunten, voorbij het financieringstekort en het ozongat”. Hun speurtocht strekt zich vooral uit tot andere bladen - van Fortune en World Watch tot Jonas, het New Age Journal en Grauer Panther, het orgaan van een Duitse seniorenbeweging. Daaruit, en ook wel uit boeken, wil Ode 'het Beste' overnemen.

Een lofwaardig initiatief. De uitvoering wordt, te oordelen naar nummer 1, enigszins gehinderd door onvermogen om onderscheid te maken tussen rijp en groen, maar dat valt voorbij het ozongat ook niet mee. Zo wordt een stevig verhaal over nakende voedselschaarste van Lester Brown, de Amerikaanse president van het World Watch Institute, voorafgegaan door futurologische pierewaaierij van een landgenoot die “het meeste werk overbodig (vindt), behalve voor degenen die aan de macht zijn” en banen en beroepen wil afschaffen, opdat “het creatieve vermogen, dat nu door werk is ontkracht, de vrije loop krijgt”. De man heeft zelf de daad bij het woord gevoegd. Hij is nu dakloos.

Een van de treffendste bijdragen, geput uit het 'Handboek voor vervuild Nederland' van 1971, is van Godfried Bomans. Hij zag, in het jaar van zijn dood, de wereld naar de ratsmodee gaan en gaf een nog altijd actuele beschrijving van het 'massale vereeltingsproces', door golven van rampspoedig televisienieuws veroorzaakt bij mensen die aan de goede kant van het scherm zitten en denken dat het allemaal hun tijd wel duren zal. Ook Bomans' eigen reactie getuigde van weinig geloof in het blijmoedige optimisme dat de initiatiefnemers van Ode lijkt te bezielen. Hij kon nog slechts hopen op 'een heilige van deze tijd', 'een 'vervoerde blootvoeter', die - evenals een voorganger tweeduizend jaar geleden - 'een totaal nieuwe weg wijst'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden