'THE BABY OF MACON' Toonbeeld van eenvoud, althans voor Greenaway

Amsterdam-The Movies.

Greenaway's uitbundige, barokke beelden op wide screen formaat komen slechts tot hun recht in de bioscoop. Wie Greenaway niet kende en ondanks de gemankeerde tvbeelden van 'Prospero's books', 'The cook, the thief, his wife and her lover' en 'Drowning by numbers' iets heeft meegekregen van de betovering van zijn films, kan de nu naar de bioscoop voor 'The baby of Macon'.

Met deze film kregen Greenaway en zijn hofhouding, waaronder zijn vaste - inmiddels failliete - Nederlandse producenten Kasander en Wigman en art directors Van Os en Roelfs, op het laatste festival van Cannes hors concours een gala-behandeling waar de makers met volle teugen van genoten.

Het was tegelijk een eerbetoon en een revanche voor de twee jaar eerder op het laatste moment aldaar afgelaste wereldpremiere van Greenaway's tot nu toe meest ambitieuze project, 'Prospero's books'.

Vergeleken met die film, waarin zeer geavanceerde, alleen nog maar in Japan verkrijgbare video montagetechnieken gebruikt werden, is 'The baby of Macon' een toonbeeld van eenvoud - voorzover je dat laatste woord bij een film van Greenaway kunt gebruiken.

Geen dubbele beelden, geen beelden in beelden, geen beelden achter beelden, maar gewoon - enkelvoudig - beeld en verschuivingen van het kader door bewegingen van de camera.

Toch is 'The baby of Macon' weer een overweldigende film die zijn kijkers geen seconde met rust laat. Het filmdoek wordt van de eerste tot en met de laatste minuut ingenomen door met tot de rand toe gevulde beelden en ook het oor krijgt geen moment rust.

In deze deels in de Nieuwe Kerk te Amsterdam opgenomen film maakt Greenaway zijn publiek deelgenoot van de geboorte van een wonderbaby, ruim driehonderd jaar geleden, die na ernstige exploitatie door de kerk op jonge leeftijd wordt gedood door een jonge vrouw. Omdat ze nog maagd is, kan ze niet worden gestraft. In de apotheose van de film wordt zij meer dan tweehonderd keer verkracht en wordt het kinderlijkje in stukjes gesneden.

Geen ongewone wendingen voor wie vertrouwd is met Greenaway's kijk op het ondermaanse. Maar vooral die laatste scenes zijn niet aan iedere kijker besteed. 'Festivalganger moet sterke maag hebben' kopte deze krant boven mijn artikel uit Cannes ruim een half jaar geleden.

Happening

Alle gebeurtenissen in de film worden ons voorgeschoteld als een publieke happening, als een toneelstuk, waarop door een groot publiek van figuranten uitbundig wordt gereageerd. Greenaway maakt met zijn volstrekt eigen thema's en vormgeving, die sterk geinspireerd is door de Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw, een filmisch universum waar commercieel kennelijk nog maar weinig vertrouwen in zit.

Want hoewel hij beoogt heel eigentijdse thema's aan te pakken - ouderschap, misbruik van kinderen - vindt de Nederlandse distributeur uitbreng met een kopie voldoende.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden