The autoshow must go on

Dieseldroefheid? Daar lijkt geen plek voor op de 86ste Salon International de l'Automobile in Genève. Autorijden blijft genieten in Europa. In Zwitserland presenteren alle merken hun nieuwe modellen.

1. Voor stadsmensen

Van Volkswagen kun je veel zeggen, maar in de Up! zaten nooit dieselmotoren. Nu is er een tweede generatie, voortaan met turbomotor.

2. Voor de middenklasse

Alfa Romeo showt de verleidelijke nieuwe Giulia en ook een vernieuwde Giulietta.

Bij Renault blijven ze maar nieuwe modellen presenteren. Nu in de gezinsauto-klasse: een verse Scenic en een Megane Estate.

De grote concurrentieslag vindt echter plaats bij de Sports Utility Vehicles, de kruisingen van gezinsmodellen, ruimteauto's en terreinwagens. Hoge zit + verse grijze golf + Nieuwe Caravanauto Gezocht = kassa. Seat betreedt met de Ateca de lucratieve markt voor het eerst. Toyota mengt zich in deze strijd met de C-HR. Opel presenteert de Mokka X en Audi de Q2. Niet vreemd dus dat Ford snel de Kuga vernieuwt en Peugeot de 2008. Ook het kleinere minibusje beleeft een revival. Peugeot, Citroën en Toyota presenteren hun drieling Traveller, SpaceTourer en ProAce.

Toch liever een gewoon formaat? Volvo levert de kleine V40 met 'hamer-van-Thor'-lampen. Honda showt een volgende Civic-vooruitblik.

3. Voor zakenlieden

Na de Amerikaanse primeur voor de Volvo S90 volgt de Europese onthulling van de V90, een wagon waarin de huisarts voortaan opvalt.

De Mercedes-Benz E-klasse is een Europese primeur. Mercedes levert die met 'premiumdiesels' die klaar zouden zijn voor nieuwe Europese emissiemetingen. Diesels zijn, naast andere aandrijvingen, nodig om klimaatdoelen te halen, zegt 's werelds oudste automaker.

Kia debuteert met een grote stationwagen: de Optima Sportswagon.

4. Voor elektroheads

Opel gaat met de Ampera-E (alias Chevrolet Bolt) de Nissan Leaf beconcurreren. Dezelfde prijsrange, maar de Opel zou verder kunnen op volle batterijen: 320 kilometer.

Honda levert in Californië allang brandstofcelauto's. Die rijden op zelfopgewekte elektriciteit uit water- en zuurstof. Hoog tijd om de nieuwste brandstofcel-auto Clarity aan Europa te tonen.

Hyundai onthult met de IONIQ een familie van batterijgezinsauto's in vele stekker- en stekkervrije versies. Alle hebben ze een dak gemaakt van suikerrietmateriaal. Kia presenteert de stekkervrije hybride Niro. Verder landt Tesla's Model X met zijn grote vleugeldeuren in Europa.

5. Voor de P.C. Hooftstraat

Genève-waardige primeur: Mercedes-Benz onthult de C-klasse cabriolet, straks de volstrekt normale tweede (of derde auto) in luxe woonoorden. Voor wie méér wilde haren wil tonen, is er de Porsche 718 Boxster.

Maserati trekt met zijn allereerste terreinwagen Levante ten strijde tegen concurrenten die massaal PC Hooft-tractoren bieden.

In Genève debuteert een opgefriste Bentley Mulsanne. Veel auto, zoals altijd voor de prijs van een heel leuk gezinshuis. BMW lanceert als hightech alternatief de M760Li xDrive. Met een ouderwets gigantische V12-motor.

6. Voor petrolheads

Veel grote klappers in het supersportwagengenre in Genève. De grootste is wel de onthulling van de nieuwe Bugatti. Zoiets komt zelden voor. De Chiron lost na elf jaar de supersonische Veyron met zijn 1001 pk's af. Een andere showsensatie is de zoveelste terugkeer van Spyker Cars. Ditmaal met de C8 Preliator. Of Spyker ooit werkelijk herleeft? Realiteit is dat wel voor Alpine. Fabriekseigenaar Renault geeft de Fransen met gepast gevoel voor nationale eer en glorie eind 2016 een sportautomerk terug. De Alpine Vision, een opwarmertje, belooft op het eindproduct te lijken.

Altijd weer staan er nieuwe versies van McLarens, Ferrari's, Lamborghini's en Lotussen in Genève. Superklapper in deze TopGear-sector is de Aston Martin DB11. Verder veel superzeldzame superautomerken als Arash, Rimac, Sin Cars en Quant. Mooi voor de talrijke petrolheads op het platteland: Opel showt een reïncarnatie van de historische GT.

Quirijn Visscher

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden