Thaise jongens verjagen hun demonen in het klooster

De Thaise jongens voeren rituelen uit bij de Wat Phra That Doi Tung tempel in het noorden van Thailand. Beeld AFP
De Thaise jongens voeren rituelen uit bij de Wat Phra That Doi Tung tempel in het noorden van Thailand.Beeld AFP

Hun monnikengeduld hebben de Thaise jongens tijdens hun lange verblijf in de ondergelopen grot al bewezen. Nu zijn ze klaar voor het echte monnikenwerk: een negendaags verblijf in een boeddhistisch klooster.

Amber Dujardin

Bedelen, mediteren en demonen verjagen. Dat is de komende dagen zo’n beetje de dagbesteding van de Thaise jongens die eerder deze maand uit de ondergelopen Tham Luang-grot zijn bevrijd. Nu ze op krachten zijn gekomen, verblijven de jongens negen dagen in een boeddhistisch klooster om zich te bevrijden van kwade krachten en dank te zeggen voor hun redding. Eén jongen doet niet mee, want hij is christelijk.

“De jongens hebben dezelfde dagindeling als jonge monniken”, zegt Paul van der Velde, hoogleraar Aziatische religies aan de Radboud Universiteit. “Vroeg in de ochtend beginnen ze met hun bedelronde. Daarna helpen ze de tempel schoonmaken en gaan ze mediteren en boeddhistische teksten reciteren. Ze eten alleen ontbijt en lunch, dat is gebruikelijk in Thaise kloosters. Maar bij die maaltijden eten ze veel hoor. Een python is daarbij vergeleken een eenvoudig diertje.”

Geluksgetal

Dat de jongens negen dagen in het klooster blijven, heeft te maken met de speciale betekenis van dit getal in veel Aziatische landen. Negen is het hoogste mannelijke getal dat je in één cijfer schrijft, zegt Van der Velde. “Het brengt geluk. De Chinese drakenschermen die geesten verjagen hebben daarom ook negen draken.”

De ‘spirituele reiniging’ is in Thailand een bekend ritueel dat plaatsvindt voor of na ingrijpende gebeurtenissen, zoals examens of ernstige ziekte van een vader of moeder. Na tweeënhalve week in de grot vastgezeten te hebben, moeten de jongens de kwade krachten uit het ondergrondse afzweren, zegt Van der Velde. “Dat doen ze door het reciteren van boeddhistische paritta-teksten die geluk brengen en ziektes verjagen.” Door hun demonen de pas af te snijden en dank te zeggen, doen de jongens positief karma op. Dat dragen ze over aan hun redders en ouders.

De 25-jarige trainer van het voetbalteam, Ekapol Chanthawong, volgt eenzelfde ritueel, maar dan als volwaardig monnik in plaats van leerling. Hij zat al eerder in een klooster en leerde de jongens tijdens hun verblijf in de grot speciale meditatietechnieken om rustig te blijven en zo min mogelijk zuurstof te verbruiken. Toen ze op 23 juni vast kwamen te zitten, overleefden ze negen dagen op grotwater voordat een reddingsteam de jongens ontdekte.

Boeddhistische principes

Het inwijdingsritueel waarbij de jongens werden kaalgeschoren, stond in het teken van duiker Saman Gunan, de enige die de operatie niet overleefde. Hij had zich als vrijwilliger aangemeld en overleed tijdens het plaatsen van zuurstoftanks op de gevaarlijke zwemroute van de jongens.

“We willen de jongens leren hoe belangrijk hun leven is”, zei Praphun Khomjoi, regionaal hoofd van de nationale organisatie voor boeddhisme. “Het is bijzonder om als mens geboren te worden. Als we de kans krijgen, moeten we de boeddhistische principes of die van andere religies gebruiken als richtlijn in ons leven.”

De kans is groot dat de jongens in hun latere leven nog eens terugkeren naar het klooster, zegt Van der Velde. Niet vanwege hun macabere avontuur, maar omdat dat in Thailand nu eenmaal gebruikelijk is. “Een boeddhistische jongen moet zoiets minimaal één keer in zijn leven doen, maar het gebeurt meestal vaker. Een man die nooit als monnik heeft geleefd, geldt een beetje als incompleet."

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden