'Tgv is trein voor de rijken die de gewone man betaalt'

Op haar terras te midden van de wijngaarden vouwt Dominique Bonnet behoedzaam een kaart van de Zuid-Franse regio Aquitanië uit. „Daar moet de trein rijden”, zegt ze terwijl ze haar vinger over de kaart laat glijden. Bonnet heeft het over de aanleg van de hogesnelheidstrein Train à Grande Vitesse (tgv), tussen Bordeaux en Toulouse. Ter hoogte van de wijnstreek Sauternes trekt ze een flauwe bocht. „De grond bleek te duur om ons uit te kopen.”

Dat neemt Bonnets zorgen niet weg. Samen met haar man bezit ze Château Sahuc-Léstour, een wijnhuis dat de wereldberoemde dessertwijn Sauternes maakt. De wijn dankt zijn faam aan de ’edele rotting’ die optreedt bij de druiven vlak voor ze worden geplukt. Een sleutelrol in dat proces speelt het riviertje de Ciron. Dat is verantwoordelijk voor de nevels die vanaf eind september op de druiven neerslaan en het rottingsproces in werking zetten. „Ik heb gehoord dat de voortrazende trein de mistnevels uit de rivier aan flarden rijt”, zegt Bonnet. „Als dat gebeurt, kan ik wel inpakken.”

Op het stadhuis van Sauternes doet locoburgemeester Francis Mayeur het verhaal geïrriteerd af als een fabeltje, in de wereld gebracht door ’ecologisten die overal tegen zijn’. „De nieuwe tgv zal door de bosrand lopen. De wijnboeren ondervinden geen enkele hinder”, bezweert hij. Ruim zeven miljard euro moet ie kosten. Met behulp van dit soort infrastructurele projecten probeert de Franse staat de economische crisis te lijf te gaan (zie inzet).

Mayeur is een groot voorstander van het project, net als Alain Rousset. Recent hield de socialistische regiovoorzitter van Aquitanië in de lokale krant La Dépêche een vurig pleidooi waarin hij de voordelen van de tgv uiteenzette: goedkoper dan het vliegtuig, een goede aanvulling op het regionale net en binnen een wip in Parijs. Ook ziet hij ongekende mogelijkheden voor goederenvervoer richting Spanje op de nieuwe lijn Bordeaux-Bayonne, in de Baskische provincie Labourd.

Rousset sprak zich niet voor niets zo nadrukkelijk uit ten faveure van de trein. Het Franse tgv-netwerk mag dan een bron van nationale trots zijn, de bevolking van Aquitanië is lang niet overtuigd van nut en noodzaak van een hogesnelheidslijn in de regio.

„Dat merken we in zaaltjes waar we bijeenkomsten tegen het project organiseren”, zegt Sabine Cassou, voorzitter van Landes Environnement Attitude, een van de vele clubjes die protesteren tegen het project. Het verhaal dat de trein de mist van de wijngaarden in de Sauternes zou verdrijven, kent ze niet. Haar afkeer tegen de geplande tgv is er niet minder om. „Een directe verbinding met Parijs is mooi, maar wie maakt daar gebruik van? Politici en zakenlieden. Wat we hier nodig hebben, is in de eerste plaats een goed functionerende lokale infrastructuur.”

Volgens Cassou staat dat juist op het spel. „Treinkaartjes worden duurder terwijl veel steden niet op de nieuwe hogesnelheidslijn worden aangesloten. De lokale economie zal er daarom weinig voordeel van hebben, terwijl de regio grotendeels voor de kosten opdraait.”

Een stevige opknapbeurt van het lokale intercitynetwerk zou volstaan, meent Cassou. „Maar Parijs en de regiobestuurders willen het, zelfs al is de tijdwinst door de tgv beperkt. Het is een prestigeproject. De tgv is een trein voor de rijken die wordt betaald door de gewone man.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden