Tesla toont herstel, maar blijft kwetsbaar

Een medewerker van de Paris Motor Show poetst het logo op van een Tesla Model 3. Beeld Getty Images

De fabrieken van Tesla draaien eindelijk op volle kracht. Toch moet het bedrijf van de druistige topman Elon Musk nog veel werk verzetten. 

Het is hard remmen of flink gasgeven bij Tesla. Een soepele middenweg lijkt niet weggelegd voor de fabrikant van elektrische auto’s. Daarvoor is de markt waarin Tesla zich begeeft te onbestemd en topman Elon Musk te onbesuisd.

De afgelopen week kwamen remmen en gasgeven illustratief samen. Eerst was er de sanctie van de Amerikaanse beurswaakhond SEC, die Musk voorlopig verbiedt om voorzitter van de raad van bestuur van Tesla te zijn. De straf volgde op een tweet van Musk, waarin hij suggereerde dat Tesla van de beurs werd gehaald en zelfs dat de investering die daarvoor nodig was al rond was. Een doodzonde voor een topman van een beursgenoteerde onderneming. Misleiding van beleggers, vooral omdat er niets van het zeer koersgevoelige bericht bleek te kloppen. Na de uitspraak van de beurswaakhond – die ook eiste dat Musk financiële voordelen van de tijdelijke koersstijging terugbetaalt – kelderde het aandeel Tes­la met 12 procent.

Een paar dagen later kwam er aanmerkelijk beter nieuws uit Tesla’s hoofdkantoor in Palo Alto, Californië. Nieuws dat zowaar weer eens ging over auto’s. Daarvan werden er in de afgelopen drie maanden 83.500 in de fabrieken van Tesla gebouwd. Meer dan de helft van deze auto’s was er eentje van het compacte Model 3, de wagen die Musk ziet als het instapmodel van het merk. Met deze productiepiek haalde Tesla dan eindelijk de doelstelling om in één kwartaal minimaal 50.000 auto’s van het Model 3 van de band te laten lopen. Klanten die lang op een wachtlijst staan, kunnen nu eindelijk de levering van hun vooruitbestelde auto tegemoetzien.

Nieuwe markten aanboren

“Tesla boekt in ieder geval vooruitgang qua productie. Dat moeten ze volhouden en verder uitbouwen”, zegt Max Erich, sectoreconoom ­automotive bij ING. “Maar in rustig vaarwater zal het bedrijf voorlopig niet komen.  Als het al zijn plannen met betrekking tot nieuwe modellen wil waarmaken is er ook de komende jaren enorm veel werk te verzetten.”

Tesla heeft al enige tijd een nieuwe roadster, een pick-up en een vrachtwagen op stapel staan, allemaal elektrisch aangedreven. Die zullen snel van de band moeten gaan rollen, willen ze niet al gedateerd zijn voor ze in de showroom staan. Erich: “Die sprong naar nieuwe producten en andere segmenten is nodig. Tesla krijgt de komende jaren steeds meer concurrentie van de gevestigde orde. Europese fabrikanten hebben veel volledig elektrische modellen in de planning staan. De Model S en X van Tesla krijgen nu al concurrentie van Jaguar met de i-Pace, Audi met de e-tron en Mercedes met de EQC.”

Ook de BMW-Groep komt de komende jaren met stekkerauto’s die een bereik hebben van tussen de 450 en de 700 kilometer.

America First

“En dan komt ook de nieuwe generatie elektrische auto’s van VW, de Renault-alliantie (Renault, Nissan, Mitsubishi, red.) en de PSA-groep (Peugeot, Citroën, Opel, DS, red.) eraan”, weet autokenner Wim Oude Weernink van Automotive Management, een platform voor de autobranche. “Over twee jaar heeft elk merk in Europa twee of drie elektrische modellen in zijn aanbod.”

Oude Weernink houdt dan ook wel ‘enige slag om de arm’. “Dat productieaantal halen, dat moest ook wel. Verder zijn 400.000 aanbetalingen gedaan door klanten, dus die heeft Musk ook binnen. Mooi, maar daarmee heeft hij zijn doel nog niet bereikt. Want hoe gaat het daarna? Staan er dan wéér 400.000 klanten klaar?”

Spannend, ook voor ‘America First-president’ Donald Trump. Want Tesla is wél Amerika’s hoop in bange dagen. In de top-8 van ‘Large Luxury Car Sales’ in de VS, over het tweede kwartaal van 2018, neemt Tesla’s Model S fier de eerste plaats in, vóór Mercedes, Lexus, Porsche en BMW.

Oude Weernink: “Ze verdienen wat mij betreft ook wel het voordeel van de twijfel. Het woord Tesla roept nog altijd iets op van bewondering. De vraag is of de merkwaarde van Tesla op de lange termijn sterk genoeg is.”

Lees ook:

Tesla-baas Elon Musk: van goeroe naar ongeleid projectiel

Blowen op de radio, omstreden tweets de wereld insturen, Tesla wel van de beurs, Tesla niet van de beurs; het zijn rare fratsen die Tesla-topman Elon Musk uithaalt. Is hij zijn greep op het bedrijf kwijt? 

Druk op Elon Musk om terug te treden bij Tesla

De Amerikaanse beurswaakhond SEC wil dat Elon Musk niet langer het beursgenoteerde bedrijf Tesla leidt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden