Terugkeer van een anarchistisch wagentje
De Citroën 2CV, beter bekend als de Eend, is onverwoestbaar populair. Babyboomers schaffen weer zo'n waggelend wagentje uit hun jeugd aan, maar ook jongeren herontdekken de Eend als 'cult-object'. De puristen, sleutelaars en mooi weer-rijders ontmoeten elkaar in clubverband en op talloze beurzen en meetings. Hoe meer je er aan klust, hoe meer het je identiteit bepaalt."
Wie in de wereld van de 2CV stapt, komt in een wirwar van clubs, vreemde types en verschillende opvattingen terecht. Er zijn bijna net zoveel meningen over de Eend als er Eendrijders zijn. Waar de 2CV in de jaren zestig in Nederland een betaalbare manier was om van A naar B te komen, werd het autootje in de jaren zeventig en begin tachtig een cult-object. Daarna raakte het waggelende karretje uit de mode. Nu lijkt de Eend terug van weggeweest.
Zo werd de A-markt in het Brabantse Gemert dit jaar drukker bezocht dan normaal. De onderdelenmarkt is genoemd naar de A-types, alle soorten Citroën met hetzelfde onderstel als de 2CV, zoals de Dyane, Ami, Méhari en besteleend. Volgens organisator Tijs Kolen zorgen de baby-boomers voor de hernieuwde belangstelling: "Die gaan nu met vervroegd pensioen en hebben tijd voor een hobby. De meeste 61-plussers hebben vroeger in een Eend gereden en verlangen ernaar terug."
Op de jaarlijkse A-markt is allerlei eendenspul te koop. Er kijken niet alleen Nederlanders rond, maar ook Duitsers en Belgen. Kolen: "Er is zowel nationaal als internationaal veel belangstelling voor de 2CV, van daaruit is de A-markt ontstaan."
Ruud van Hövell komt uit de buurt en is op zoek naar achterbumpersteunen en een achterbumper. "In mijn jeugd had ik diverse Eenden, daarna dertig jaar geen", zegt hij. "De interesse komt voor een deel van mijn vrouw, zij wilde weer een Eend. De kennis heb ik nog niet, maar er staan al twee oude auto's klaar om te demonteren en een Ami8 break die ik ga restaureren."
Eng Bo Kho, die voor de Amsterdamse garage Ruimzicht op de A-markt is met een Ami8 en een besteleend AK350 voor de verkoop, was tien jaar uit het autovak. Nu is hij er weer volop mee bezig. "Ik miste het sleutelen te erg", legt hij uit. Kho houdt van oude spullen, maar heeft een hekel aan nostalgie. "Ik word rustig van werken aan oude Citroëns, maar ik ben ook een muggenzifter, alles moet perfect zijn en authentiek." Ben van Wijgert, al veertig jaar in het autovak, heeft drie Eendjes: van 1955, 1956 en één van na 1980. De oudere types hebben nog de zogenoemde 'zelfmoorddeurtjes', omdat ze 'verkeerd om' open gaan. "Het blijft boeien", aldus Van Wijgert. "En er komt een hoop jeugdsentiment bij kijken."
De naam van de 2CV, geproduceerd van 1948 tot 1990, is ontleend aan het Franse belastingstelsel dat die auto net zo belastte als een koets met twee paarden. Het wagentje was goedkoop, makkelijk te bedienen, had een fantastische vering, het dak kon eraf en de techniek was eenvoudig. 'La deuche' sloeg direct aan in Frankrijk. Begin jaren vijftig kwam de eerste naar Nederland.
"Dat was de Eend met een 9pk-motor, het aantal pk's dat je nu nog in grasmaaiers ziet", glundert A-Markt organisator Kolen. Hij is ook technisch adviseur van de Enige Echte Eenden Club, waarvan de leden alleen de Eenden van vóór 1970 interessant vinden. "De Eenden van daarna hebben veel sterkere motoren, andere dashboards en achterlichtjes. Veel te modern", vindt Kolen. "We gebruiken oorspronkelijke onderdelen, zoals moertjes met chevronnetjes erop (het Citroënlogo red)." Kolen kan geen genoeg krijgen van de oude techniek. "Deux Chevisten hebben een tik van de molen gekregen", geeft hij toe.
Daar is oprichter van de Citroënbeurs CitroMobile Johan Nooij het mee eens: "Eendrijders zijn een beetje rommelig, wat anarchistisch en in verschillende clubs georganiseerd." Er zijn nu vijf grotere 2CV clubs, met samen bijna 2000 leden. Er zijn ook nog zo'n 1000 Eendrijders die bij de overkoepelende Citroën Club NL zijn aangesloten. Nooij: "Ik heb vroeger wel eens geprobeerd de clubs bij elkaar te krijgen. Tevergeefs. Ieder A-type heeft zijn eigen vereniging. Waar de ene zich stort op sleutelen, zoals 't Eendeëi in Rotterdam, organiseert de andere ritten en kampeerweekenden. "Door onenigheid zijn er afsplitsingen ontstaan", verzucht Nooij die twaalf jaar voorzitter was van de Citroën ID/DS Club - gewijd aan dat andere zeer populaire Citroënmodel, beter bekend als de Snoek.
Nooij denkt dat de toename van het aantal Eendliefhebbers door nog iets anders komt dan nostalgie: "Er zijn steeds minder Eenden omdat in 1990 de productie stopte. Het is een gewilder object geworden. Maar het is ook makkelijker om een oude 2CV te restaureren, want er zijn opnieuw onderdelen te koop, zoals gegalvaniseerde carrosseriedelen, zodat de auto's minder roesten."
Vandaag en morgen is de zeventiende editie van de CitroMobile, dit keer in de Expo Haarlemmermeer. Ook daar is de 2CV volop vertegenwoordigd. Waren er in het begin nog maar tien stands van Eendachtige clubs, nu zijn dat er bijna dertig. Alle Citroëngerelateerde organisaties kunnen er leden werven, hun waren verkopen of een expositie houden. Er is een overvloed aan citrospullen te koop, van badeendjes en speelgoed tot schaalmodellen, onderdelen, bouwpakketten en gegalvaniseerde koetsen. CitroMobile is het belangrijkste evenement op Citroëngebied, samen met de International Citroën Car Club Rally (ICCCR) en de tweejaarlijkse 2CV Wereldmeeting, dit jaar gehouden in Frankrijk.
Tegenwoordig gaan veel jonge mensen naar deze ontmoetingen. Zo hebben Eendrijders Merel de Vries en Marcel Berghout, beiden 26, elkaar ontmoet op een Citroën-'treffen'. De Vries: "Mijn ouders reden in een Eend en toen ik mijn rijbewijs had, wilde ik graag een cabrio. Dat werd mijn lavendel- met marineblauwe 2CV6. Niet duur en makkelijk te onderhouden." De Vries vindt het leuk om mensen tegen te komen, vooral ouderen, die enthousiast worden van haar auto. "Dat is grappig, al zijn er soms ook automobilisten die het allemaal te langzaam vinden gaan. Met een Eend moet je geen haast hebben."
Haar vriend Marcel Berghout, een jonge architect, ziet zijn Eend meer als cult-object. Hij heeft brede wielen onder zijn Eend gezet en hem in twee kleuren geschilderd. De deux chevist is voor hem iemand die 'los staat van de maatschappij, met sympathie voor oude spullen'. Berghout: "Een 2CV relativeert, de auto moedigt aan om zelf te sleutelen en hem rijdend te houden. Hoe meer je er aan klust en het je eigen maakt, hoe meer het je identiteit bepaalt."
De toename van jonge 2CV-liefhebbers is ook te merken bij 2CV Club Nederland, waar steeds meer aanmeldingen binnenkomen. Mitzie Meijenhof van de ledenadministratie en van Stichting 2CV Vrienden: "Er melden zich veel jongens van 18 en 19 jaar, die mee willen naar de Wereldmeeting. Het bejaardengehalte was vroeger hoog, maar dat trekt nu een beetje bij." Meijerhof hield zelf aanvankelijk totaal niet van de 2CV, haar vader had er één en op vakanties was het een lawaai en gerammel van jewelste. Tot haar echtgenoot een 2CV kocht en erop aandrong dat ze er een keer in reed. "Het was een feest. Samen hebben we nu een besteleend, twee 2CV's en een 'stripfiguurauto' Ami6." Volgens Meijerhof laat de Eendliefhebber zich moeilijk typeren. "Ze zijn er met een hete aardappel in de keel, die zelfs een lampje laten verwisselen door de garage. Je hebt er ook die elke dag rijden in hun duck met huidproblemen, en alles zelf vervangen. Als het hard regent, leggen ze een vuilniszak over hun linkerbeen tegen het lekwater. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen. Ze worden blij van een Eend."
2CV Clubs
- 2CV club Nederland (800 leden) www.2cvclub.nl
- EEEC (450 leden) www.eeec.nl
- 2CV club Winschoten (50 leden) www.2cvclubwinschoten.nl
- 't Eendeëi (380 leden) www.eendeei.nl
- 2CV Kitkarclub (50 leden) www.2cvkitcarclub.nl
Evenementen
- Vandaag en morgen wordt in de Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen de Citromobile gehouden. Het is een internationaal evenement voor liefhebbers van Citroën, zowel oude en nieuwere modellen. Meer informatie op: www.citromobile.nl
- De 2CV Wereldmeeting is van 27-31 juli in Salbris Frankrijk. Zie: www.2cvfrance2011.fr2CV France
Vakantie in een Eend
Nostalgisch op vakantie met een Eend, in Nederland of in Frankrijk? Het reisbureau Vintage road trips heeft dertig 2CV's te huur, in Amersfoort, Parijs en Aix-en-Provence. De auto's zijn te huur voor een dag, een weekend of een complete rondreis. Het reisbureau heeft ook Fiat 500's, Volkswagen campers en Vespa's in de aanbieding. Zie www.vintageroadtrips
undefined