Terug naar de roots

Het huurcontract van Ahold loopt volgend jaar af en de directie denkt erover na om terug te gaan naar het geboortedorp Zaandam. Ahold is het moederbedrijf van Albert Heijn en Zaandam is de plek waar ooit de eerste kruidenierswinkel van het concern stond. De ouderwetse kruidenierswinkel kennen we alleen nog van de replica's in het openluchtmuseum. En natuurlijk van de marketingcampagne van afgelopen voorjaar waarin het 125-jarig bestaan van Albert Heijn werd gevierd. In honderdduizenden gezinnen kwam een kartonnen winkeltje tevoorschijn, met miniaturen van zuivel, groenten en fruit en allerhande blikken en conserven. Natuurlijk ook de bonuskaart en plastic muntjes, waarvan ik eigenlijk niet weet of het guldens of euro's waren. Nostalgie is een mooie manier om het sentiment van de consument te bespelen. Albert Heijn haalde een maximaal rendement uit de campagne met de mini's. Ook bij mijn dochter thuis kon ik met haar kinderen winkelen zoals mijn grootouders dat hebben gedaan. En dat terwijl ook mijn dochter weer een klant van Albert Heijn is, maar slechts zelden in de winkel komt en dus ook haar eigen kinderen niet. Dat gebeurt allemaal online.

Die kinderen hebben zo jong als ze zijn een felgekleurde rammelaar van Fisher Price waarin een iPhone kan worden vastgeklikt. En dat is het venster op de wereld van deze dwergen.

Denken wij nog in de verschillende werelden van online en offline, voor de nieuwste generatie is alles hetzelfde of beter, het verschil is irrelevant. De mini's van mijn dochter heten Guus en Beer, namen uit de tijd van de start van Albert Heijn. Zij lopen nu via de iPad door de winkel om hun eigen boodschappen aan te klikken, zoals wij stiekem snoepgoed in het winkelwagentje gooiden als moeder even de andere kant op keek.

Dat we door deze moderne vorm van ouderwets kattekwaad vertederd raken, heeft alles te maken met onze hang naar nostalgie. Dat is tevens waarom het een verstandige keuze is van Ahold om naar Zaandam te verhuizen.

Feit is dat het huurcontract gewoon afloopt en dat dit altijd een goed moment is om als bedrijf over je vestigingslocatie na te denken. Zaandam is voor de internationale staf van Ahold dichterbij Schiphol dan de moeizaam bereikbare binnenstad van Amsterdam. En laten we wel zijn, voor elke buitenlander is alles rondom Schiphol Amsterdam, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Maar bovenal is het goed om te laten zien waar je roots liggen als bedrijf. Wat dat betreft heeft Philips de verkeerde keuze gemaakt. Begonnen en groot geworden in Eindhoven, wilde de toenmalige topman Cor Boonstra verhuizen naar San Francisco. Hij wilde duidelijk maken dat het bedrijf geen gloeilampenfabriek meer is, maar een modern technologiebedrijf waar consumentenelektronica wordt bedacht en vormgegeven. Hij wilde bij de groten der aarde zitten, zoals bijvoorbeeld Apple.

San Francisco bleek ietwat te hoog gegrepen en er werd op z'n Hollands voor een slap compromis gekozen. Philips bouwde een smakeloze toren op een karige kavel in het voor de Brabanders anonieme Amsterdam. Wie niet kiest verliest. Ahold kiest voor een compact hoofdkantoor op de geboortegrond waar alles alleen nog draait om marketing en distributie en het kleine winkeltje een museum is. Daar waar nostalgie en technologie elkaar vinden. Ahold kiest.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden