Terug na een 'kleine nachtmerrie'

'Toen ik het boek van Lionel Shriver las, over de gedachtenwereld van een moeder die een moordenaar heeft gebaard, voelde ik meteen de dwingende thematiek", aldus Lynne Ramsay. Het is daags na de wereldpremière van 'We Need to Talk about Kevin' in Cannes, en met een bijna onverstaanbaar Schots accent ('Sorry, I'm blue collar Scottish') spreekt de 41-jarige regisseuse over wat ze zelf noemt, haar 'psychologische horror-thriller'.

"Ik was niet geïnteresseerd in een film over een highschool-killer", vertelt Ramsay, zenuwachtig zoekend naar sigaretten, "het ging me meer om de relatie tussen moeder en zoon. Het is een soort Griekse tragedie. Een oorlog in het hart van een familie. Daarom ben ik ook met thema's uit westerns en oorlogsfilms aan de gang gegaan. En ik wilde de epische allure een keer toepassen op het alledaagse."

Ramsay werd twaalf jaar geleden binnengehaald als de grote hoop van de Britse cinema. Met haar debuut 'Ratcatcher' mocht ze meteen naar Cannes. Het ingehouden, sterk vormgegeven drama ging over de 12-jarige James uit een van de armste wijken van Glasgow, die misschien wel medeverantwoordelijk was voor de verdrinkingsdood van zijn vriendje. Daarna volgde de romanverfilming 'Morvern Callar' waarin Samantha Morton (lang niet gezien!) de Schotse titelheldin speelde, een jonge vrouw die haar vriend, een schrijver, dood onder de kerstboom vindt, en besluit om haar naam onder zijn laatste manuscript te zetten.

Na die twee successen maakte de regisseuse naar eigen zeggen een kleine nachtmerrie door. Jaren werkte ze aan de ontwikkeling van 'The Lovely Bones', een project dat uiteindelijk werd overgenomen door Peter Jackson en Steven Spielberg. "The Lovely Bones was een boek van Alice Sebold dat opeens uitgroeide tot een gigantische bestseller", vertelt Ramsay. "Mensen werden hebberig. Het is een lang verhaal, maar uiteindelijk heb ik het uit handen gegeven. Een van de struikelblokken was dat ik niet geloofde in een letterlijke adaptatie. Anderen wel. Daarna ben ik met Tilda Swinton als hoofdrolspeelster en 'executive producer' begonnen aan 'We Need to Talk about Kevin', ook een roman die opeens op de bestsellerlijst stond, maar die met vallen en opstaan wel gerealiseerd kon worden zoals we voor ogen hadden."

Alles bij elkaar duurde het dus een kleine tien jaar voordat Ramsay met haar derde film kon komen. "De recessie speelde op een gegeven moment ook wel een rol", vertelt de regisseuse. We hadden gewoon geen geld meer. En uiteindelijk zie ik het ook wel als een goede leerschool, het gedoe rond boeken die opeens bestsellers worden, de bemoeizucht die dat losmaakt, en de vrijheid die je als filmmaker moet bevechten. Het resultaat is dat ik nu zelf een roman schrijf. Ondertussen ben ik begonnen aan een nieuw script voor een kleinschalige sciencefictionfilm, een origineel script, niet gebaseerd op een boek, en zeker niet op een bestseller."

"Wat me vooral aantrok in het boek van Lionel Shriver was het gegeven dat de moeder opeens met een monster in huis zit, en dat ze het monster blijft voeden, waarschijnlijk uit onwetendheid. Ik heb ook wat research gedaan, en met psychologen gesproken over sociopathisch gedrag bij kinderen. Tijdens het onderzoek viel me op dat het vaak gaat om kinderen uit de middenklasse. De moeder van een van de Columbine-moordenaars was lerares."

Ramsay spreekt ook van 'a really meaty drama', en refereert aan favoriete melodrama's uit de jaren veertig en vijftig. Ramsay: "In films als 'Mildred Pierce' en 'All About Eve' speelden Joan Crawford en Bette Davis lekkere, vlezige vrouwenrollen. Joan Crawford als alleenstaande moeder op overlevingstocht in de Depressiejaren. Bette Davis die als oudere Broadway-ster haar huid probeert te redden. Pittige drama's gedragen door vrouwen die ik tegenwoordig weinig meer zie, maar waardoor ik me graag laat inspireren."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden