Terug in de samenleving dankzij les in het virtuele klaslokaal

door Nanda Millenaar

Ondanks dat ze last heeft van chronische hoofdpijn, gaat Flora een opleiding tot service center medewerker volgen. Dat kan dankzij het virtueel leren project voor gehandicapte leerlingen.

Het virtuele klaslokaal biedt leerlingen die door hun handicap niet naar school kunnen komen, de mogelijkheid via computers en webcams persoonlijk onderwijs te volgen. Gistermiddag begon op het REA College in Wijk aan Zee een proef met het virtuele klaslokaal. Het REA College geeft beroepsonderwijs voor mensen met een lichamelijke handicap.

Flora (18) kan zich door haar hoofdpijn ten hoogste een uur inspannen. Daarna moet ze lang rusten. Het tast haar concentratie aan. „Ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt, omdat het volgen van regulier onderwijs voor mij geen mogelijkheid is.”

Ze werd door sponsor UWV geselecteerd voor de opleiding. „Afhankelijk van hoe ik me voel duurt de opleiding twee tot drie jaar en daarna heb ik gegarandeerd een baan”, glundert ze. Het is voor haar een droom die uitkomt.

In samenwerking met bedrijven stelde het REA College twee opleidingen samen: service center medewerker en netwerkbeheerder. Met de bedrijven bespraken ze voorwaarden waar de opleidingen aan moeten voldoen, naast de wettelijke eisen. „Door samen te werken met bedrijven kunnen we leerlingen een stageplek en werkgarantie voor onbepaalde tijd bieden”, vertelt projectleider Sjoerd Nijhuis.

Op het beeldscherm in de aula verschijnen verschillende vlakken. In één een pratende docent, in de andere twee studenten. De leerlingen kunnen elkaar en de docent zien en met elkaar praten. Ze krijgen twee uur per dag virtuele les, ’s ochtends en ’s avonds. En ze moeten nog vier uur per dag zelfstudie doen. Hierbij krijgen ze online steun van de docent. „Dat persoonlijke contact is het grote voordeel ten opzichte van gewoon afstandsonderwijs”, zegt Nijhuis. Daarbij staan de leerlingen alleen in contact met de docent, niet met medeleerlingen.

Door een motorongeluk raakte Robert Bouma (43) drieëntwintig jaar geleden verlamd. Later kreeg hij last van doorligwonden, waardoor hij zitten en liggen regelmatig af moet wisselen. Voor zijn ongeluk studeerde Robert informatica aan de Universiteit van Amsterdam. Robert gaat de opleiding tot netwerkbeheerder volgen. Net als voor Floortje is het voor hem een buitengewone kans. „Ook zonder de werkgarantie had ik meegedaan; ik wil weer met mijn hersenen aan het werk.”

Buiten de les kunnen leerlingen ook via het programma communiceren. „Een school is, naast een instelling voor kennisoverdracht, ook een plek voor persoonlijke ontwikkeling tussen en met anderen”, vindt Nijhuis. De online ontmoetingsplek blijft wel verschillen met het gewone klaslokaal. Maar, denkt Nijhuis: „Je biedt mensen met een handicap toch weer een plek in de samenleving.”

De naam van Flora is om privacyredenen gefingeerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden