Terug in de Middeleeuwen met 'In love with Sterretje'

Je kunt het zo gek niet bedenken of Hilversum maakt er een afvalrace van: zingen, shoppen, daten. De Avro heeft nu ook kunst aan dat rijtje toegevoegd. Onder aanvoering van Marc-Marie Huijbregts is de omroep op zoek naar 'De nieuwe Rembrandt'. Stel je voor: je wint en gaat een week later naar een vernissage. Iemand vraagt wie je bent. Je zegt: "Ik ben de nieuwe Rembrandt." Er valt een oorverdovende stilte. Van je gesprekspartner wordt later vernomen dat hij in verwarde staat is aangetroffen bij het wijnbuffet.

Behalve de titel is ook het programma zelf ongeschikt voor televisie. Kunst kan op tv, mits de kijker de illusie heeft van contact met het kunstwerk, zoals in een museum. In 'De nieuwe Rembrandt' is dat geenszins het geval. Honderd kunstenaars rennen met hun creaties langs een vakjury, die in een mum van tijd een oordeel velt (ook al ongeloofwaardig). Ook nu er na één ronde nog 'maar' twintig kunstenaars over zijn, heb je het idee dat je in een metro langs een billboard racet.

Dat leidt tot onbedoeld satirische taferelen. Puck komt met een gefilmd zelfportret. De kijker krijgt er niet meer dan een flits van te zien, maar hoort Puck wel diepzinnig vertellen over "een portret, dat iets zegt over mij, en ook iets over het universele kunstenaarschap". Jurylid Jasper Krabbé is het er roerend mee eens. "Het zit er allemaal heel duidelijk in", zegt hij met ernstige blik. O ja? Wáárin dan?

Volgende zelfportret. Agata voert een performance op . Van haar verhaal horen we slechts een flard. Het heeft iets te maken met een glas water, zoveel is duidelijk. De jury is stupéfait. Hester Alberdingk Thijm: "Je hebt echt je binnenkant met ons gedeeld." Krabbé: "Super moedig." Agata spreekt na afloop van een 'enge, exhibitionistische ervaring'. En dan is de kijker nog maar net bekomen van de schepping van Camile: een japon in de wind. Typisch een geval van 'creatief met jurk'. Het kan jurylid Benno Tempel niet bekoren. "Weinig fantasie, what you see is what you get." Camile zegt "o" en vliegt uit beeld. Waarom brengt de Avro niet gewoon wat mooi gefilmde portretten van veelbelovende kunstenaars in plaats van deze haastkunst?

Maar het kan nog erger . In 'In love with Sterretje' (RTL 5) wordt zelfs versieren een afvalrace. Sterretje - dat is die Tony uit 'Oh oh Cherso', gaat met twaalf meiden op vakantie met als doel er één uit te pikken als 'ware liefde'. De meiden moeten daartoe allerlei opdrachten uitvoeren, zoals worstelen in korte broek. Als Sterretje om eten brult, verdwijnen de dames gedienstig achter het fornuis. Aan het slot van elke aflevering wijst Tony als een Romeinse keizer onverbiddelijk vonnis. "Daisy, jij hebt je aangepast. Jij mag blijven." Waarop Daisy: "Als Tony zegt dat ik minder aanwezig moet zijn, dan doe ik dat." Lynn hoeft ook niet weg, maar krijgt wel een waarschuwing. "Je doet te veel je best, knoop dat goed in je oren." De vleeskeuring eindigt met een ritueel. De blijvers krijgen, als vee, een stempel op het vel.

Verbijsterend dat dit anno 2012 op tv is. Zijn we met 'Rembrandt' in elk geval nog terug in de barok, met Sterretje verdwijnen we regelrecht in de vroege Middeleeuwen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden