Terreurbestrijding / Burger wil geen folder in de bus

AMSTERDAM - Nederlanders hebben geen behoefte aan huis-aan-huis verspreide folders, zoals in Groot-Brittannië, waarin de overheid aangeeft wat te doen bij rampen of terreuraanslagen. Evenmin zitten zij te wachten op kleurcodes die terreurdreiging aangeven.

Dat blijkt uit de nog niet gepubliceerde resultaten van een enquête die de Rijksvoorlichtingsdienst in opdracht van het ministerie van binnenlandse zaken heeft uitgevoerd. De RVD vroeg burgers hoe ze geïnformeerd willen worden in het geval van een terroristische aanslag of een ramp. De uitkomsten wil de overheid gebruiken bij het opstellen van communicatieplannen om het publiek adequaat voor te lichten.

Uit de enquête blijkt dat Nederlanders het liefst zo concreet mogelijk op de hoogte willen worden gebracht van ophanden zijnde terreuraanslagen. ,,Een algemene oproep alert te zijn, heeft niet zoveel zin, als je niet weet waarop je alert moet zijn'', zegt Hans Siepel, plaatsvervangend directeur voorlichting en communicatie van het ministerie. ,,Maar als er reden is om Schiphol extra te beveiligen, kun je mensen gericht vragen wat beter op te letten.''

Deze zomer miste een algemene terreurwaarschuwing haar doel, omdat de oproep te weinig concrete informatie bevatte. ,,Als burger kon je daar niet veel mee'', geeft Siepel toe. ,,Daarom hebben we ook gezegd: misschien is het beter om eerst grondig onderzoek te doen naar wat er in de samenleving leeft. Hoe kijken mensen tegen bepaalde zaken aan? Die resultaten kun je vervolgens gebruiken om de communicatie met de burgers te verbeteren.''

Siepel is mede-auteur van een kritisch rapport over crisiscommunicatie. ,,Wij constateerden dat de overheid vaak op een regenteske, arrogante en paternalistische manier met haar burgers communiceert. Maar de samenleving is structureel veranderd: burgers zijn nu mondiger en kritischer. Een monopolie op informatie bestaat niet meer. Dan kun je als overheid niet meer van bovenaf bepalen wat goed is voor burgers, ook niet in crisissituaties.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden