Review

Tergende thriller over klassieke-muziekwereld

Regie: Denis Dercourt. Met Catherine Frot, Déborah François. In 17 filmtheaters.

De wereld van Bach, Sjostakovitsj en Schubert, van gesublimeerde emoties en krakend parket rijst op uit ’La Tourneuse de Pages’; een tergende thriller van Denis Dercourt. Regisseur Dercourt was zelf ooit violist en muziekdocent en maakte al eerder vrolijker films over de wereld van de klassieke muziek maar hier gaat het om de donkere onderstromen. De gevoelens die niet via de pianotoetsen worden vrijgelaten, maar die juist beteugeld moeten worden om als pianiste te kunnen schitteren.

Déborah Francois, die eerder onstuimig was in ’L’enfant’ van de Dardennes, speelt nu Melanie, de hypergeconcentreerde, ambitieuze slagersdochter en pianostudente die als vijftienjarige onverwacht faalt bij een auditie die haar een muziekbeurs moet bezorgen. De beroemde pianiste Ariane Fouchécourt (Catherine Frot) die de kandidaten beoordeelt, stemt achteloos toe dat iemand tijdens het pianospel haar handtekening komt halen. Na die verstoring komt het niet meer goed met Melanie’s vingers, noch met Bachs prélude.

Enkele jaren later wordt zij secretaresse van de man van de pianiste, dan oppas van haar zoon en daarna vertrouwelinge van de vrouw zelf en degene die Ariane’s partituren omslaat tijdens de concerten. De gevierde pianiste van vroeger heeft ernstige podiumvrees ontwikkeld sinds er jaren geleden iemand op haar inreed. Langzaam maar zeker raakt ze in de ban van de onverstoorbare, engelachtige Melanie.

’La Tourneuse de Pages’ herinnert in de onderdrukte neuroses aan Haneke’s ’La Pianiste’, in klassenstrijd aan ’La Céremonie’ en in vrouwelijke rivaliteit aan ’All about Eve’. Tegelijk staat de film op zichzelf. Het is de enige van die films die de twijfel over ieders intenties vast blijft houden tot het einde. Die subtiele spanning is het meest te danken aan het intense spel van de actrices.

François is even zwijgzaam en ondoorgrondelijk als Frot zwijgzaam en kwetsbaar is. Het is vanaf Melanie’s entrée in huis een ongelijke strijd, maar het bijzondere is dat je toch niet goed kan kiezen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden