Tenor Nicoll steelt show bij Reisopera

FREDERIKE BERNTSEN

Opera
Koor van de Nationale Reisopera, Combattimento Consort Amsterdam en solisten onder leiding van Jan Willem de Vriend met 'Platée' van Rameau op 12/11 in het Rabotheater, Hengelo. Tournee t/m 15/12. Uitzending via Radio 4 op 26/11 om 19.00 uur. www.reisopera.nl

Jean-Philippe Rameau had in 1745 niet kunnen bevroeden dat godin Juno in zijn opera 'Platée' nog eens per step het podium op en af zou rijden en dat Mercurius een biertje drinkt of een sjekkie draait. Bij de Nationale Reisopera kan het allemaal.

Mirjam Koen en Gerrit Timmers - beiden als artistiek leider verbonden aan Onafhankelijk Toneel - tekenen voor de regie van deze productie die in 2002 in première ging bij het operagezelschap, en nu hernomen wordt.

Wegwijzers met 'Sprekende berg', 'Waterland', 'Kasteel' en 'Uitgang' en een suikerspinnenkar: we zijn in een pretpark. De grootste attractie biedt tenor Harry Nicoll in de travestierol van Platée - negen jaar geleden vertolkte hij de moerasnimf ook. Ze wordt dramatisch bij de neus genomen door Jupiter, die liefde voor haar veinst om de woede van zijn vrouw Juno over een van zijn affaires te bedaren. De nimf is niet bepaald een schone en Juno denkt met een schaterlach: waar heb ik mij druk om gemaakt?

Nicoll komt tevoorschijn uit een reusachtige kikker met gouden bal en huppelt rond in een blauw jurkje voorzien van witte pofmouwtjes, zijn blonde krullen dansen mee - de cast is gestoken in de bonte kostuums van Carly Everaert. Niet alleen als geweldig zanger steelt Nicoll de show, maar ook als topacteur: bevend mondje, draaiende ogen, kont naar achteren. Hilarisch!

Claron McFadden, lenig in lijf en stem, speelt als cowgirl op de lier van Apollo, een joekel van een elektrische gitaar. Philippe Kahn kruipt in de huid van Jupiter met purperen mantel en zuinig kroontje: een prima, maar beetje belegen bas. Spannender is de transparante sopraan van Eugénie Warnier, de amant van de godheid. Samen met Kahn rijdt ze een verliefd rondje in de botsautootjes.

Juno gooit razend de kasteeldeuren open (prachtig decorstuk van Timmers) en smijt boeken, bokshandschoenen en koffers naar buiten: Jupiter kan opdonderen. Machteld Baumans' sopraan klinkt als een klok. Haar collega's Frans Fiselier, Vincent Lesage en Ashley Catling staan hun mannetje.

Naast hun gezongen kwaliteitsbijdrage vormen de zangers van de Reisopera met het grootste gemak een groep linedancers in een zeventiende-eeuwse rigaudon (een Franse volksdans). Bijzonder genot om naar te kijken zijn de leerling-dansers van de Rotterdamse Dansacademie: ze hebben er niet alleen lol in, maar kunnen ook echt wat, inclusief rock-'n-rollen. Voor het overige meligheid troef in de enscenering van deze tragikomedie, ondanks gave vondsten als ter plekke gefilmd beeldmateriaal.

In de orkestbak wordt flink gewerkt door, net als in 2002, Combattimento Consort Amsterdam - het gezelschap bestaat in 2012 dertig jaar. Onder leiding van Jan Willem de Vriend verzorgen de musici een begeleiding van vlees en bloed. Schittering en brille schieten er wel eens bij in, warmte en oprechtheid zijn in overvloed aanwezig.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden