Televisiedebuut Ivo van Hove is vooral erg geheimzinnig

HILVERSUM - Het televisiedrama 'Thuisfront', dat de NPS met 'debuut van Ivo van Hove als televisiemaker' aankondigt, is een merkwaardige film. Of het zich als drama laat omschrijven, is nog maar de vraag: het is eerder een carrousel vol langsdraaiende toneelspelers. Maar dat kan natuurlijk al dramatisch genoeg zijn.

Regisseur Ivo van Hove, artistiek leider bij het Zuidelijk Toneel en artistiek leider van het komende Holland Festival, koos z'n acteurs uit zijn eigen Zuidelijke troupe. Dat ligt voor de hand; filmende theatermakers als Gerardjan Rijnders (Toneelgroep Amsterdam) en Theu Boermans (De Trust) hoefden eerder ook niet buitenshuis te zoeken. Dus treden Chris Nietvelt aan, Bart Slegers, Camilla Siegertsz, Ramsey Nasr, Steven van Watermeulen en Dora van der Groen. De gastacteurs Willem Nijholt, Joop Doderer en Tamar van den Dop completeren de bezetting van 'Thuisfront', waarvoor Peter van Kraaij het scenario schreef.

'Man in de war' of 'Man verstrikt tussen vier vrouwen' zijn misschien oneerbiedig klinkende titels, maar ze geven wel in één oogopslag aan waar 'Thuisfront' om gaat. De dood en begrafenis van zijn moeder verwarren Man Nijholt. Samen met zijn echtgenote Will van Kralingen, peinst hij hardop hoe hij de loop der dingen anders had kunnen aanpakken: “Ze at, ze dronk, ze wou leven”. In tekst, theatreale motoriek en vooral in cameravoering zit vanaf de eerste beelden een geheimzinnigheid in 'Thuisfront' die gaandeweg uit geheimzinnigheid louter vanwege geheimzinnigheid blijkt te bestaan.

Nijholt doolt door z'n huis, beurt tijdelijk op als hij samen met zijn minnares een roomsoes-in-zwaanvorm verorbert, en heeft moeizame ontmoetingen met zijn dochter; de vierde vrouw in zijn leven. Aan tafel komen quasi-diepzinnigheden als 'Niet weten is nooit beter' ter sprake, de camera zwenkt niet eens meer langs de disgenoten, maar zwiept heen en weer en belandt vrijwel op de neus van de spelers teneinde de oplopende spanning van een familiemaaltijd te duiden.

De acteurs doen wat ze kunnen: Nijholt, Doderer en Van Kralingen leveren vertrouwde kwaliteit, maar als De Vrouw ergens achteloos zegt: “Van achterom kijken krijg je een stijve nek”, valt toch moeilijk de neiging te onderdrukken om hardop tegen het televisiescherm terug te zeggen: “Zeg, ben jij niet goed bij je hoofd misschien?”

Toch heeft Van Hove 'Thuisfront' niet van subtiliteit ontdaan. Hij laat Nijholt na een beëindigd telefoongesprek even aan de hoorn ruiken, alsof het verleden of een stem uit het verleden tastbaar is geworden. Maar dat neemt niet weg dat 'Thuisfront' door zwaar aangezette getourmenteerdheid en quasi-geheimzinnigheid door z'n eigen knieën zakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden