Televisie moet multicultureler

De publieke omroepen hebben voor tientallen tv-programma’s doelen gesteld voor de aantallen multiculturele onderwerpen en allochtone studiogasten en presentatoren die in de programma’s moeten voorkomen.

De maatregel moet ervoor zorgen dat de drie netten meer allochtone kijkers trekken en een betere afspiegeling van de samenleving vormen. In het NCRV-programma ’Praatjesmakers’, bijvoorbeeld, moet 10 procent van de deelnemers allochtoon zijn. In zeven van de zestien afleveringen van de dramaserie ’Keyzer & De Boer’ moet het op de ene of andere manier gaan over de multiculturele samenleving. In het publiek van het Tros-peuterprogramma ’Bumba’ is „minimaal 1 van de 8 kinderen zichtbaar afkomstig van een ander continent”. Bij praatprogramma’s moeten meer allochtone gasten aanschuiven. En ’De rijdende rechter’ moet tenminste twee zaken behandelen die door of tegen allochtonen zijn aangespannen.

De Nederlandse tv geeft nu geen goed beeld van de samenleving. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport van de universiteiten van Leuven en Nijmegen, dat begin volgend jaar verschijnt. Niet alleen etnische minderheden zijn ondervertegenwoordigd op tv, concluderen de onderzoekers. Ook vrouwen, kinderen en senioren zijn te weinig te zien.

„Het is tijd voor harde actie”, zegt Ruurd Bierman van de raad van bestuur van de publieke omroep. Volgens Bierman zijn de laatste maanden al veranderingen zichtbaar. „Bij bijvoorbeeld ’Pauw & Witteman’ en ’De wereld draait door’ zie ik steeds vaker allochtonen aanschuiven.” Maar het moet nog multicultureler, zegt Frans Jennekens, bij de NPS ’aanjager’ van multiculturele programmering. De omroep investeert twee miljoen euro in onderzoek naar kijkgedrag van allochtonen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden